WEKO3
-
RootNode
アイテム
ビデオ会議での NS と NNS の協調的コミュニケーション方略
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/61119
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/6111991118990-cbe0-4537-baad-4bae9c2b3a91
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-01-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ビデオ会議での NS と NNS の協調的コミュニケーション方略 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The Collaborative learning in the Chinese Cross-Cultural Distance Learning | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学政治経済学術院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北京大学軟件与微電子学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北京大学対外漢語教育学院 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Political Science and Economics, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of School of software and microelectronics, Peking University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
International College for Chinese Language Studies, Peking University | ||||||||
著者名 |
砂岡, 和子
兪, 敬松
高, 媛媛
× 砂岡, 和子 兪, 敬松 高, 媛媛
|
|||||||
著者名(英) |
Kazuko, Sunaoka
Yu, Jingsong
Gao, Yuanyuan
× Kazuko, Sunaoka Yu, Jingsong Gao, Yuanyuan
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 対面オンラインで、母語話者 (NS) と非母語話者 (NNS) の (L2) 学習者が発揮する協調学習の特徴を、中国語国際遠隔会議の録画データを分析して報告する。NS と NNS の発話を、最小発話単位に分け、発話単位の 「理解度 (A)」 と 「コミュニケーション達成度 (B)」 という指標から両者の相関性を観察した結果、NS は (A) を犠牲にしても (B) を優先し、NNS の L2 学習者に協調的な談話方略を取るのに対し、NNS は (A) に拘る余り、(B) が低下する傾向が示された。両者の値が接近するのは中間点であって、最高点ではない。また発話者の発話協調能力や使用文型に依っても差が見られる。発表ではこれらの相違を具体的に述べる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We report on the characteristics of the Collaborative ability which native speakers (NS) and non-native speakers (NNS) learners in the course of the face-to-face online communication by analyzing the recordings of the Chinese Cross-Cultural Distance Learning. After having analyzed the correlativity of the speech of NS and NNS, being divided into the smallest unit, using an index of “intelligibility (A)”and “communication achievement (B)”, NS gives preference on B at the expense of A to communicate harmoniously with NNS L2 learners while NNS focuses on A, then B tends to decline. It is not at the highest point that the A and B both values approaches, but the middle point. The differences are found on the speaking ability to Collaboration and the use of the sentence patterns. Our presentation elaborates on these differences. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10114171 | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報学基礎(FI) 巻 2009, 号 2(2009-FI-93), p. 127-133, 発行日 2009-01-15 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |