WEKO3
アイテム
協調フィルタリングを用いた対話型遺伝的アルゴリズムのための設計変数の抽出
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58862
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/588626a02052a-9be3-4a47-b651-9da54fdfd244
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2008-12-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 協調フィルタリングを用いた対話型遺伝的アルゴリズムのための設計変数の抽出 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Eduction of design variables for interactive Genetic Algorithm based on Collaborative Filtering | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学生命医科学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学生命医科学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Life and Medical Sciences, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Knowledge Engineering and Computer Sciences, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Life and Medical Sciences, Doshisha University | ||||||||
著者名 |
田中, 美里
× 田中, 美里
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著者名(英) |
Misato, Tanaka
× Misato, Tanaka
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 遺伝的アルゴリズム (GA) の評価系に人間の感性を組み込んだ対話型最適化手法に,対話型遺伝的アルゴリズム (iGA) がある.iGA では提示個体へのユーザの評価を学習することにより,ユーザの嗜好に合う個体を推薦できる.本研究では iGA の対象問題として,ショッピングサイトにおける商品の推薦を検討している.しかし,iGA を実際の商品推薦に適用する場合,各商品の設計変数を適切に定義する必要がある.また,定義した各設計変数に対し,実際の商品の値を入力していく作業には大変なコストを要する.よって本稿では iGA の商品推薦への適用に際し,協調フィルタリングにおける商品同士の推薦関係から,商品の設計変数空間を自動的に生成する手法を提案する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Interactive Genetic Algorithms (iGAs) are optimization technique that builts user's subjectivity into the evaluation operation in Genetic Operation (GA). IGAs can recommends the solutions which suits an user's preference by learning the user's evaluation of them. In this research, we applies iGAs to a product recommendation system on shopping sites. However, the proper definition of iGA's design variables is needed to apply it to the actual system. And, it costs a serious cost to input the values of actual commodities to the design variables. So, in this paper, we poposed an technique for generating the design varibles space of comodities from the their recommendation relation in Collaborative Filtering. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12055912 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告バイオ情報学(BIO) 巻 2008, 号 126(2008-BIO-015), p. 175-176, 発行日 2008-12-10 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |