WEKO3
アイテム
ダイナミックインフォメーション将棋のエンタティンメント性
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58583
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/58583734cf9ce-8739-45f0-8f1a-6240a7ffae9a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2003-03-24 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ダイナミックインフォメーション将棋のエンタティンメント性 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Entertaining Impacts of Dynamic - Information Shogi | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学情報学部/科学技術振興事業団さきがけ研究21 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Information, Shizuoka University/Faculty of Engineering, Shizuoka University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information and Systems, PRESTO, JST | ||||||||
著者名 |
濱田, 剛旭
× 濱田, 剛旭
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著者名(英) |
Takeaki, Hamada
× Takeaki, Hamada
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿では不完全情報ゲームのエンタティンメント性を高めるために,観戦者に対してどのように情報を提供するかについて考察する.不完全情報ゲームの一種であるDI将棋を題材として,不完全情報ゲームのエンタティンメント性を観戦者の視点から検討し,特に観戦者に提供する情報量について議論する.DI将棋の観戦者に対してアンケート調査を実施した結果,二つの見方が特徴的であることがわかった.一方はプレイヤの視点で指し手を考え展開の意外性を楽しむこと,そして,もう一方はプレイヤより多くの情報を得て指し手の良し悪しを楽しむ見方である.上級者はプレイヤより多くの情報を与えられるとこれら両方の視点で観戦を楽しめるが,初心者はプレイヤより多くの情報を与えられると観戦の魅力が大いに減少する傾向がみられた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The appropriate information the system of an incomplete-information game gives to the observers is considered such that they have much interest in the games. The entertaining features of an incomplete-information game are examined from an observer's viewpoint using DI-shogi, which is a variant of shogi with incomplete information. According to the impressions of the observers of DI-shogi, there are two characteristic viewpoints of the observers. One is the viewpoint the same as the player whom an observer watches. In another viewpoint, an observer obtains more information than the players and judges the moves of both players. When the strong players observe the games with more information than the players have, they enjoy the game in both viewpoints. However, when the novice players observe the games, they have a tendency to fairly reduce the amusement of the observation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2003, 号 35(2002-GI-009), p. 35-40, 発行日 2003-03-24 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |