WEKO3
アイテム
なぜ嫌われる音楽を創り続けるのか -芸術音楽の創作姿勢とその普及-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/56190
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/56190db478863-1eb7-4b6d-8b5a-e840925affed
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2001-08-04 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | なぜ嫌われる音楽を創り続けるのか -芸術音楽の創作姿勢とその普及- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Why a composer continues to create unliked pieces : a creation attitude for music of art and its propagation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
NTT コミュニケーション科学基礎研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Communication Science Laboratories | ||||||||
著者名 |
小坂, 直敏
× 小坂, 直敏
|
|||||||
著者名(英) |
Naotoshi, Osaka
× Naotoshi, Osaka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | ICMCを始めとした音楽情報処理研究の催しでは,研究発表の他に現代の作曲家によるコンピュータ音楽コンサートが併設されることが多く,研究者もコンピュータ音楽作品を聴く機会が多い.しかし,往々にして多くの研究者はこうした音楽を好まないのも事実である.筆者は作曲をする立場から,このような「嫌われる音楽」作品を創り続ける理由を自らの視点で解説する.なお,筆者自身は,本稿での仮想聴衆と同様,コンピュータ音楽創作を始める前はこうした音楽を長らく嫌ってきた作曲者として,他の作曲者と比べて特異な存在と考えている.こうして作品提示側の論理を理解してもらうことにより,聴衆が作品を鑑賞する際の理解が深まり,寛容な聞き方ができるようになることを期待している. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In many of the music information processing research events,such as ICMC (International Computer Music Conference), computer music concerts are held by comtemporary composers in parallel with technical meetings, and so there are many chances for researchers to listen to such music pieces. Many of them, however, do not like this type of music.The author describes why he continues to create ``unliked music''in his own viewpoints as a composer, while he himself is a peculiar composer since he disliked comtemporary music for long before he started computer music composition. By understanding the logic of presentation side of music pieces,audience are expected to be tolerant to listening and start deeply appreciating them. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2001, 号 82(2001-MUS-041), p. 83-88, 発行日 2001-08-04 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |