WEKO3
アイテム
インターネットを利用した外国人・小学生のための漢字学習支援システムの開発
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55362
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/553624672234e-9ff1-42ad-85c8-7e8b47822ac4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1996 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1996-11-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | インターネットを利用した外国人・小学生のための漢字学習支援システムの開発 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development of a Kanji Learning System for Elementary School Children and Foreign Students through Use of Internet | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学経営情報学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学経営情報学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
中部大学経営情報学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
College of Business Administration and Information Science, Chubu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
College of Business Administration and Information Science, Chubu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
College of Business Administration and Information Science, Chubu University | ||||||||
著者名 |
龍岡, 亮二
× 龍岡, 亮二
|
|||||||
著者名(英) |
Ryoji, Tatsuoka
× Ryoji, Tatsuoka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 日本語を読み書きする能力は,小学校低学年での漢字習得の度合,とくに,筆順を反復練習する方法での漢字習得の度合に影響されると言われている.ところが,限られた小学校の授業時間の中では,個人差が大きい反復練習の時間を十分に取ることができないのが現状である.外国人(留学生)の場合も,この点では同じ状況にある.そこで我々は,留学生と小学生を対象にして,個人単位で漢字の筆順と形を反復学習できるシステムを開発している.このシステムでは,グラフィカルユーザインタフェースによる使いやすさ,インターネットからのアクセス,プラットフォーム(Cやワークステーション)非依存の3点を考慮して設計を行なった.本稿では,この漢字学習支援システムの現状について報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The ability to read and write in Japanese depends on the knowledge level of Kanji characters, especially on the practical knowledge of their stroke orders. By means of repeated hard practice to draw a Kanji character, students learn to follow its correct stroke order. To reduce their hard work, we have developed a Kanji learning system for foreign students and for Japanese elementary school children at an initial step of Kanji education. Our design policies are an easy-to-use graphical user interface, use of Internet and platform (PC and Workstation) independence. This paper discusses the current status of our project. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN1010060X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告人文科学とコンピュータ(CH) 巻 1996, 号 110(1996-CH-032), p. 13-18, 発行日 1996-11-15 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |