WEKO3
アイテム
岩崎鬼剣舞の「ザイ」の動作特性-モーションキャプチャによる動作計測と舞踊の指導言語の分析を通して-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55022
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/55022642a20f6-f40b-46b8-8191-affa01f6bc6b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-07-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 岩崎鬼剣舞の「ザイ」の動作特性-モーションキャプチャによる動作計測と舞踊の指導言語の分析を通して- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Motion Characteristics of “Shaking Zai” of Iwasaki Onikenbai Dance performed in Iwate Prefecture, Japan: The Analysis by Motion Capture and The Teaching Language of Dance | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
お茶の水女子大学大学院人間文化研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神奈川工科大学情報学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
お茶の水女子大学文教育学部芸術・表現行動学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Ochanomizu University Graduate School of Humanities and Sciences, Department of Dance | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, KANAGAWA University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Performing Arts, Ochanomizu University | ||||||||
著者名 |
池田, 宏子
× 池田, 宏子
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroko, IKEDA
× Hiroko, IKEDA
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 「ザイ」は鬼剣舞の中で演じられる特徴的な動作のひとつであるが、垂直上下運動を基本 とする剣舞の中にあって、水平方向の動きであるザイは、基本に相反する動きであると思われる。なぜなら、ザイをすれば、基本である垂直上下運動の軸がぶれ、基本を逸脱してしまうおそれがあるからである。ゆえに、「初心者は基本に徹しザイはするな」と指導される。また、保存会の踊り手以外は、たとえ経験年数が長い踊り手であったとしても、ザイができていない踊り手は多い。要約すれば、ザイは熟練者にのみ許された舞踊動作ということができる。それでは、なぜ、基本動作に相反すると考えられるこのザイの動作を剣舞の中で行うのか、また、なぜ、ザイを習得することが困難であるのか。本稿では、この2点について、モーションキャプチャによる定量化と舞踊の指導言語を通して分析し、ザイの動作特性について明らかにする。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | “Shaking Zai” is one of the most characteristic and important motions in the Onikenbai dance. Although the dance is constructed mostly from vertical motions, “Shaking Zai” is a horizontal motion. The motion is so difficult that only expert dancers can perform it. What is the significance of “Shaking Zai” in the dance and what makes it difficult to learn? We search the motion characteristics of “Shaking Zai” through both quantitative analysis Motion Capture and qualitative analysis in the teaching language of dance | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN1010060X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告人文科学とコンピュータ(CH) 巻 2006, 号 85(2006-CH-071), p. 47-54, 発行日 2006-07-28 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |