WEKO3
アイテム
教師による教材作成支援ソフトウェアの試用の観察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54512
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54512e70a0a18-b779-41dd-af61-3456ebfda71c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2000-02-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教師による教材作成支援ソフトウェアの試用の観察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Observations on Teacher's Trial Use of Educational Materials with A Contents Production Development System "InfoStudio" | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
帝京大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
帝京大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
帝京大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
栃本県総合教育センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Teikyo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Teikyo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Teikyo University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tochigi Prefectural Education Center | ||||||||
著者名 |
横山, 明子
× 横山, 明子
|
|||||||
著者名(英) |
Akiko, Yokoyama
× Akiko, Yokoyama
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究の目的は,「教材開発環境の開発と実験用教材の開発」によって開発された教育資源の有効性を検証することである.そして教育開発支援ソフト「教材開発環境」"InfoStudio"を,現場の教員に試用して教材を作成して貰うという実証実験を実施した.そしてその作成の過程を観察した.その結果,プラットフォームフリー,カスタマイズ可能であるというこのソフトウェアの特色は非常に有効であることがわかった.それと同時に教員の教材に対する要求は非常に多岐にわたっており,特に「機能の可変性の容易性」についての要望が高いことがわかった.さらに,情報教育における支援体制の必要性と,その構成要因としてのTA (Technical/Teaching Assistant)の意義も明らかにした. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the contents production development system named "InfoStudio". The "Infostudio" is developed as a software with which teachers can make their original learning materials with wide variations. The software is characterized by some distinctive feature; platform-free, utilizable and highly customizable. An experiment was done for evaluating the effectiveness of the software, and we observed the trial use of it by teachers. The teachers in elementary schools and junior high schools made many kinds of original educational materials with "InfoStudio" by supporting of TA's; Teaching/Technical Assistants. The result shows the "InfoStudio" is very useful for making original educational materials from the viewpoint of information technology, and the TA's play important roles in development of educational materials. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2000, 号 20(1999-CE-055), p. 25-32, 発行日 2000-02-18 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |