WEKO3
アイテム
大学初年次における情報リテラシーと基礎科学教育
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54475
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/5447588313811-05de-4100-aefb-89e2a0172bee
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2000-10-13 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 大学初年次における情報リテラシーと基礎科学教育 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Instruction of information literacy and basic scientific activities in university classes for freshmen | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院人間情報学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院人間情報学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Human Informatics, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Human Informatics, Nagoya University | ||||||||
著者名 |
石井, 成郎
× 石井, 成郎
|
|||||||
著者名(英) |
Norio, Ishii
× Norio, Ishii
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では,情報教育の一環として,大学初年次の基礎科学および情報リテラシーに関する学習システムを立案し,実践を通してその評価を行った.本学習システムの目的は,学習者が(1)仮説形成検証過程を体験・分析することで,科学的活動の基礎を身につける(2)上記の過程を通してコンピュータを用いた情報処理能力を身につける,の2点である.実践の前後に行ったアンケートをもとに本システムによる実践の評価を行ったところ,(1)とくに科学的活動に関する知識が身についた,(2)データの集計・グラフ化およびレポートの作成能力が身についた,という結果が得られ,本システムの目的である2点に関して,ともに良好な評価を得られたことが確認された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this study, we constructed a learning environment to instruct some basic scientific activities and evaluated its utility by using the environment in university classes for freshmen. Purposes of constructing this learning environment are that the participants acquire (1) practical kowledge of basic scientific activities and (2) fundamental skills of information processing by a computer through the analysis of their own hypothesis formation and testing processes. We verified the utility based on the comparison of the pre and post questionnaires. Especially, the following two points were confirmed: (1)the participants correctly acquired knowledge of scientific concepts and (2) they also developed the skills for manipulating a computer such as analyzing data, constructing graphs, and writing a research report. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2000, 号 95(2000-CE-057), p. 9-16, 発行日 2000-10-13 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |