WEKO3
アイテム
教員養成系学部における情報教育― IntelR Teach to the Futureプログラムについて ―
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54189
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/541896314baa7-3ccd-4cb8-8461-864a1518e569
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-02-17 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教員養成系学部における情報教育― IntelR Teach to the Futureプログラムについて ― | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Information Education in Teacher Training Course at University IntelR Teach to the Future Program for Undergraduate Students | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者名 |
伊藤一郎
× 伊藤一郎
|
|||||||
著者名(英) |
Ichiro, ITO
× Ichiro, ITO
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 教育の情報化の推進のためには,学校の授業という教科指導等においてITを効果的に活用できる教員を養成することが,教員養成系大学・学部としては重要な使命である。教員養成系学部における情報教育に関しては,教育職員免許法が求める基礎的な情報機器の操作についての学習は定着してきた。しかし,学校教員としてコンピュータを用いて指導できる教員の育成の観点からは,一般情報処理教育に加えて学ぶ事項がある。この目的ために,インテル社との共同研究によりIntelR Teach to the Futureプログラムの日本版プリサービスカリキュラムを策定し,教員養成課程の学生に授業実践を行った。その実践研究について報告する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | It is an important mission as a teacher training university to train the teacher who can use information technologies effectively into instruction to enhance information education. For the information education in teacher training course, basic subject for learning IT skill has been established for the most part, but there are some subjects learnt for the school teacher in addition to general information education. Because of this object, we draw up the Japanese version pre-service curriculum of IntelR Teach to the Future program with the collaborative research of Intel Corporation, and lesson practice by this curriculum was performed to the students of a teacher training course. We report this practice research. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2006, 号 16(2006-CE-083), p. 25-32, 発行日 2006-02-17 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |