WEKO3
アイテム
ⅥLIS -学習者プロファイルに基づく学習者音声コーパス構築を目指して-
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54151
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54151282c70be-9499-4d1b-99c6-56c7135f1009
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-02-17 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ⅥLIS -学習者プロファイルに基づく学習者音声コーパス構築を目指して- | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | VALIS: {Vast | Versatile | Visual} {Accumulative | Autonomous | Acoustic} {Learner | Learning | Language} {Information | Interaction} {Storage | System} | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学法学学術院教授・情報教育研究所所長 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学日本語教育研究科修士課程 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学MNIC教務補助 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学MNC客員専任講師・情報教育研究所研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学教育総合学術院助教授・情報教育研究所研究員 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学MNC特別研究員/東通産業株式会社 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学MNC特別研究員/OrdinateCorporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Law & Institute for DECODE, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Japanese Applied Linguistics, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
MNC, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
MNC & Institute for DECODE, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Education & Institute for DECODE, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
MNC, Waseda University and Totsusangyo Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
MNC, Waseda University and Ordinate Corporation | ||||||||
著者名 |
原田, 康也
× 原田, 康也
|
|||||||
著者名(英) |
Yasunari, Harada
× Yasunari, Harada
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 大学における英語教育において、英語を用いた自己表現能力と対人折衝能力のi函養を達成課題としつつ、学習者の自己学習・相互学習の向上を目指した授業実践が求められている。第一著者は、担当する早稲田大学法学部一年生の授業で、あらかじめマルチカードに印刷して用意した質問を利用した対面での応答練習、応答練習に基づく少人数グループでの相互プレゼンテーション、応答練習と相互プレゼンテーションに基づく文章作成と相互チェック・相互評価を中心とした初年度導入教育を進め、これに続く二年次には少人数グループによる「調べと発表とまとめ』の授業を実践し、学生の自己学習・相互学習について一定の手ごたえを得ているが、これらを実証的に研究する基礎的な資料の構築と分析も必要である。本稿では、先に報告した学生の発話を無圧縮でデジタル収録するマルチトラック・ハードディスク・レコーダを中心に試作した装置の利用状況と合わせて、ブルートウース・ワイヤレス・マイクとハードディスク・ビデオカメラを用いた音声画像の収録について報告する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The first author has implemented college English classes emphasizing face-to-face oral interactions within small groups of students in class, presupposing and expecting further cultivation of learners' ability to learn for themselves, by themselves and among themselves. Previous experiences confirm such expectations, and the authors are currently working on compiling spoken corpora of learners' interactions with relatively high-quality audio and video recordings of those interactions. It is interesting to notice, in passing, how introduction of digital audio recorder with cabled microphones and digital hard-disk video cameras with Bluetooth wireless microphones positively affect students' motivations and performances in those practices. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2007, 号 12(2007-CE-088), p. 169-176, 発行日 2007-02-17 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |