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アイテム
距離データからの等関数値曲面記述の生成
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/53497
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/53497b62bda0e-1d43-455b-80f8-bd26eb19e05a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1991 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 1991-01-24 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 距離データからの等関数値曲面記述の生成 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Volumetric Shape Description of Range Data using Isosurfaces of a Scalar Field | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
電子技術総合研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
ELECTROTECHNICAL LABORATORY | ||||||||
著者名 |
村木, 茂
× 村木, 茂
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著者名(英) |
Shigeru, Muraki
× Shigeru, Muraki
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年、コンピュータビジョンの分野において、レンジファインダ等によって得られる距離データに簡単なプリミティブを当てはめ、3次元構造の記号的記述を得ようとする試みが数多くなされている。本稿では、距離データにBlobbyモデルと呼ばれる3次元モデルを当てはめる方法を提案する。このモデルは、空間にスカラー場を生成するプリミティブを複数配置することによって、それらの作る等関数値曲面で物体表面を記述するもので、各プリミティブの相互融合によって、比較的少ない数のプリミティブで複雑な物体形状を記述できる。我々は、距離データに整合するプリミティブの配置を決定する問題を、Blobbyモデルと距離データの形状の違いを評価するエネルギー関数の最小化問題と定義する。この問題は非線形連立問題になり、解析的に解くことができない。本稿では、最初に一つのプリミティブを距離データに整合させ、それをエネルギー関数が減少するように次々に分裂させることによって、複雑なBlobbyモデルを生成して行く。これにより、本手法は距離データのセグメンテーションを必要としない。本手法を人間の顔の距離画像に適用し、良好な結果を得たので報告する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently in the field of computer vision, there have been many attempts to obtain a symbolic shape description of an object by fitting simple primitives to the range data of the object. In this paper, we introduce the "Blobby Model" for automatically generating a shape description from range data. This model can express a 3D surface as an isosurface of a scalar field which is produced by a number of field generating Primitives. The fields from many primitives are blended with each other and can form a very complicated shape. To determine the number and distribution of primitives required to adequately represent a complex 3D surface, we minimize an energy function which measures the shape difference between the range data and the "Blobby Model". We start with a single primitive and introduce more primitives by splitting each primitive into two further primitives so as to reduce th energy value. In this manner, the shape of the 3D object is slowly recovered as the isosurface produced by many primitives. We have successfully applied this method to human face range data and we show typical results. Our method does not require any prior range segmentation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 1991, 号 10(1990-CVIM-070), p. 77-84, 発行日 1991-01-24 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |