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アイテム
キャストシャドウを用いた光源推定法:球面調和関数展開に基づく解析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/52726
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/52726e43df114-81a5-40f9-9fcd-c582a7bc7c4e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2002-05-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | キャストシャドウを用いた光源推定法:球面調和関数展開に基づく解析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Illumination Estimation from Cast Shadows : Analysis Based on Spherical Harmonics Expansions | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学生産技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学生産技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学生産技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学生産技術研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Industrial Science, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Industrial Science, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Industrial Science The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute of Industrial Science, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
岡部, 孝弘
× 岡部, 孝弘
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著者名(英) |
Takahiro, Okabe
× Takahiro, Okabe
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 物体形状が既知の場合に画像を手掛かりに光源を推定する逆問題はinverse lightingと呼ばれ 物体表面の陰影を利用する手法とキャストシャドウを利用する手法が知られている. 陰影からの光源推定は Lambertモデルを仮定した場合に不安定になることが 実験 理論の両面から報告されている. 一方 キャストシャドウからの光源推定は 実画像を用いた実験から Lambertモデルを仮定した場合でも比較的うまく働くことが知られているが なぜうまく働くのかという点は必ずしも十分に明らかにされていない. 本稿では キャストシャドウを用いた光源推定について 球面調和関数展開に基づく手法を提案し うまく働く理由について議論する. また 球面調和関数を基底として光源の輝度分布を表現する提案手法の特長について 簡単な数値実験により検証する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The problem of estimating an incident light distribution from given images is generally called inverse lighting. For this problem of inverse lighting, two approaches are known: the one based on shading of an object's surface and the other based on shadows cast by an object in a scene. It has been shown, both experimentally and theoretically, that the problem of estimating illumination based on shading of a Lambertian surface becomes ill-conditioned. On the other hand, estimation of illumination based on cast shadows on a Lambertian surface works in a reliable manner, as has been demonstrated by a number of experiments using real images. However, up until now, the reason why the latter works has been unknown. In this paper, we propose a method based on spherical harmonics expansions for estimation of illumination from cast shadows and discuss why the approach using cast shadows works reliably even in the case of a Lambertian surface. In addition, we report the results of preliminary experiments that we have conducted for demonstrating the effectiveness of the proposed method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11131797 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 巻 2002, 号 34(2002-CVIM-133), p. 201-208, 発行日 2002-05-09 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |