WEKO3
アイテム
協調カーナビによる道路交通流の円滑化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50254
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50254cd3e79bc-6dc8-4e2f-b12a-9d7026b80261
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2005-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 協調カーナビによる道路交通流の円滑化 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Smooth Traffic Flow with a Cooperative Car Navigation System | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術総合研究所情報技術研究部門 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術総合研究所情報技術研究部門 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
産業技術総合研究所情報技術研究部門 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
はこだて未来大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Research Institute National Institute of Advanced Industrial Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Research Institute National Institute of Advanced Industrial Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Research Institute National Institute of Advanced Industrial Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Future University-Hakodate | ||||||||
著者名 |
山下, 倫央
× 山下, 倫央
|
|||||||
著者名(英) |
Tomohisa, Yamashita
× Tomohisa, Yamashita
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では、各車両の経路情報(現在位置、目的地、現在位置から目的地までの経路)を共有し、経路を算出するシステムを協調カーナビとして提案する。本論文の目的は、提案する協調カーナビが個人及びシステム全体の移動効率の向上に対する効果を持つことを示すことである。協調カーナビの効果を検証するため、格子状と放射環状の2種類の道路網をシミュレーションに用いた。シミュレーションにおいて、i)経路情報を共有するドライバーの平均旅行時間が他のドライバーよりも短くなり、ii)経路情報を共有するドライバーの割合が増加するにつれて、混雑が全体として緩和された。シミュレーションの結果から、移動効率の向上に関して経路情報を共有する協調カーナビが効果的であることを確認した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | With maturation of ubiquitous computing technology, it became feasible to design new systems to improve our urban life. In this paper we introduce a new application to car navigation in a city. Every car navigation system in operation has the current position of the vehicle, the destination, and the currently chosen route to the destination. If vehicles in a city can share those information, they can use traffic information to globally plan semi-optimal routes for each vehicle. We propose a cooperative car navigation system with route information sharing(RIS). Our multiagent simulation confirmed the effectiveness of the proposed RIS system. The average travel time of drivers using the RIS system is substantially shorter than those who do not. Moreover, as the number of the RIS users increases, the total amount of traffic congestion of the city decreases. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 2005, 号 24(2004-ICS-139), p. 139-144, 発行日 2005-03-15 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |