WEKO3
アイテム
療育・保育の現場でのヒューマンーロポットーインタラクション
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50167
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/50167e2622129-c889-424c-9530-0cd06eea8998
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2006-12-13 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 療育・保育の現場でのヒューマンーロポットーインタラクション | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Child-Robot Interaction in Therapeutic and Pedagogical Fields | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
独立行政法人情報通信研究機構知識創成コミュニケーション研究センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
独立行政法人情報通信研究機構知識創成コミュニケーション研究センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Knowledge Creating Communication Research Center National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Knowledge Creating Communication Research Center National Institute of Information and Communications Technology | ||||||||
著者名 |
小嶋, 秀樹
× 小嶋, 秀樹
|
|||||||
著者名(英) |
Hideki, KOZIMA
× Hideki, KOZIMA
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 発達障害児の療育施設および主に定型発連児の通う保育園で03蝋前後の子どもたちとコミュニケーションーロポットKeeponとのインタラクションを長期縦断的に観察している.実験者により遠隔操作されたロボットは,そのシンプルな身体をとおして子どもと行為をやりとりする.子どもたちは安心感と好奇心をもってロボットとの2項的なやりとりを実磯しながら,そこで感じた楽しさや薦きを他者(大人・友だち)に伝達・共有しようとする3項的なやりとりへとインタラクションを展開していく.その槻子をインタラクションの主体であるロボットのパースペクティブから記録・分析し,そのデータを療育士・保育士・保護者などと共有することで,個々の子どもの発達をより深く理解しようとする活動を進めていろ. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Keepon is a simple creature-like robot, which is capable of embodied interaction with children. After testing its communicative functionality in experimental settings, we proceeded to longitudinal field observations of a group of children with developmental disorders and a group of typically-developing preschool children interacting with Keepon. The children changed their ontological understanding of the robot, and so their ways of interactions, as the interaction unfolded. The children, including those with autism, spontaneously engaged not only in dyadic interaction with the robot, but also in triadic interaction among children and carers, where the robot functioned as a pivot of the interpersonal communication. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11135936 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS) 巻 2006, 号 131(2006-ICS-146), p. 25-30, 発行日 2006-12-13 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |