WEKO3
-
RootNode
アイテム
例文からの動詞概念の獲得と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/49461
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/4946123cca2ad-9018-4df6-99ae-381d43cf6a50
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1992 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1992-03-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 例文からの動詞概念の獲得と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Acquisition of Verb Concept from Sample Sentence and its Evaluation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学電子情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学電子情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京農工大学電子情報工学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Tokyo University of Agriculture and Technology | ||||||||
著者名 |
謝建明
瀧口, 伸雄
小谷, 善行
× 謝建明 瀧口, 伸雄 小谷, 善行
|
|||||||
著者名(英) |
Jian, MingXie
Nobuo, Takiguchi
Yoshiyuki, Kotani
× Jian, MingXie Nobuo, Takiguchi Yoshiyuki, Kotani
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本論文では、言語獲得の立場で、文の中心的な役割を果たしている動詞の概念を獲得する手法について述べる。また、その手法によって、獲得した動詞の概念の評価を行う。学習の研究より、子供の言語学習は無フィードバックで行われることがわかっている。本論文では意味的制約を情報源として用い、与えられる意味つきの正の例文から動詞の概念を学習して行く方法について述べる。本方法は次の三つの手順によって動詞の概念を獲得する。まず、深層・表層の写像関係をルールとして獲得する。次に、これらのルールによって動詞の概念を表す格支配構造を獲得する。最後に、獲得した各々の個別動詞の概念から意味的に類似している概念をカテゴリー化する。評価は、計算機用日本語基本動詞辞書(AL辞書)を比較基準して行った。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, we propose a method to acquire verb concepts from the view of language acquisition, and evaluate these acquired concepts. On the language learning, there is such a character that children don't accept any negative feedback. In order to acquire correct verb concepts from positive examples only, we use meaning of the sentence as useful information. Detail acquiring processing are as follow. At first, we acquire the relation rule between deep structure, and surface structure. And then, from these rules, we acquire case frame structure which represent verb concepts. In the end, we categorize all kind of concepts that verb own. Compare to IPAL dictionary we evaluate our method. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10115061 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告自然言語処理(NL) 巻 1992, 号 21(1991-NL-088), p. 63-70, 発行日 1992-03-12 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |