WEKO3
アイテム
歩行者ナビゲーションにおけるGPS誤差補正のための道路標識による現在位置測位手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/45510
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/45510d80d39ec-a6ee-48ce-9d3c-53daeb56c583
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2007-09-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 歩行者ナビゲーションにおけるGPS誤差補正のための道路標識による現在位置測位手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Positioning Method Using Road Traffic Sign to Correct GPS Error for Pedestrian Navigation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学大学院理工学研究科 情報・ネットワーク専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学大学院理工学研究科 情報・ネットワーク専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学大学院理工学研究科 情報・ネットワーク専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学大学院理工学研究科 情報・ネットワーク専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Waseda University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Computer Science, Waseda University | ||||||||
著者名 |
本多, 聖人
× 本多, 聖人
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著者名(英) |
Masahito, HONDA
× Masahito, HONDA
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 現在のGPSは建物等によるGPS信号の遮蔽やマルチパス,利用可能な衛星の制限等によって位置測位の精度が著しく低下する.そこで,我々はGPS誤差の補正を目的とした位置測位システムを提案している.本システムは既存のインフラ・デバイスであるカメラ機能付き携帯電話,GPS,地図サーバによって構成される.地図サーバは携帯電話で撮影された道路標識画像を識別し,その道路標識が目視できる位置に利用者が存在しているという観点からGPS誤差範囲を絞り込み,位置を測位する.本システムの最も重要な処理の1 つが道路標識の識別である.道路標識の識別はシステムのレスポンスと正しい位置測位の観点から,高速化・高精度化が必要となる.高速化・高精度化を実現するにあたり,“利用者が位置測位に積極的である”という観点から道路標識は画像の中央付近に撮影されるという考えを利用した道路標識識別手法を提案する.地図サーバは,携帯電話で撮像された道路標識画像を受信し,道路標識の色の特定,ハブ変換による形状の特定,テンプレートマッチングによるシンボルの特定によって標識を識別する.撮影画像の送受信ではレスポンスタイムが3秒以内に収まるように画像を低解像度化することで通信データを削減し,通信時間を抑制する.道路標識の色の特定は中心に近い画素に重みをつけることで高精度化する.道路標識の形状の特定はエッジの方向を利用し,ハブ変換を高速化する.ハブ変換の中で円形の道路標識では標識が中央付近に存在していることを利用し,高速化する.テンプレートマッチングでは道路標識の色と形状によって候補を絞り込むことで高速化する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | GPS has a significant error caused by multipath, poor satellite reception and so on. We propose a positioning method that can correct GPS error for pedestrian navigation. Our system is composed of a cellular phone with camera, GPS and the map server that are all existing infrastructures and devices. A user takes a picture including a traffic sign by using his cellular phone camera and send it to the map server. The map server identifies the road traffic sign from the picture taken by the cellular phone. Because the user is in which he can see the sign, the map server corrects GPS error using position of the sign and identifies his position. One of the most important processes of this system is identification of the road traffic sign. Speed-up and high accuracy are needed for this process. We propose speed-up and high accuracy technique for identification of the road traffic sign. This technique is based on the feature that the user takes a picture of the sign to the center of the image. When the map server receives a sign picture, the map server identifies the sign by color recognition, shape recognition using Hough transform and symbol recognition using template matching. Proposed system reduces communication data by changing the resolution of the image to low so that the time from the sending the image to receiving result is kept within 3 seconds. In recognition of the color of the sign, the high accuracy is achieved by putting high weight on a pixel near the center of image. In recognition of the shape of sign, the hough transform is sped up by using direction of edges and the feature that a rounded sign is at the center of image. In template matching, speed-up is achieved by narrowing the candidate according to the color and the shape of the sign. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11515904 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告高度交通システム(ITS) 巻 2007, 号 90(2007-ITS-030), p. 71-76, 発行日 2007-09-19 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |