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アイテム
ウォークスルーのための全周レンジファインダと全方位カメラを利用した現実環境の三次元モデル化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/42134
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/421341ee5049e-9632-4aac-906a-2dc5c3af0981
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2004-01-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ウォークスルーのための全周レンジファインダと全方位カメラを利用した現実環境の三次元モデル化 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | 3D Modeling of a Real World Scene Using an Omnidirectional Rangefinder and an Onmiderectional Camera for Walkthrough | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者名 |
浅井, 俊弘
× 浅井, 俊弘
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著者名(英) |
Toshihiro, Asai
× Toshihiro, Asai
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 現実環境の三次元モデルは、シミュレーション、ナビゲーション、ウォークスルーなどの様々な分野への応用が期待されているが、現在このような分野で利用される三次元モデルはモデリングソフトなどを用いて手動で作成することが多く、作成コストが膨大になるという問題がある。本論文では、全周囲の三次元形状が計測可能なレーザレンジファインダを用いて取得した多地点における全周レンジデータと全方位画像を統合することにより広範囲の現実環境をモデル化する手法について述べる。また、多地点におけるデータ統合により膨大になるモデルのデータ量を平面検出によって削減する。さらに、作成したモデルを用いて、大型半球ドームスクリーンに立体的に表示することで臨場感の高いウォークスルー環境の構築を行った。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Three-dimensional (3-D) models of real world scenes can be widely used in a number of fields such as simulation, navigation and walkthrough. However, such 3-D models are often made manually using a modeling software with high costs. This report describes a 3-D modeling method for real scenes using an onmidirectional rangefinder and an omnidirectional camera. In this case, we must reduce a large amount of model data preserving the high quality of generated models. Since many planes, such as a wall or a road, exist in the real world, the proposed method extracts a plane region from range data, and deletes the data contained in the plane. A walkthrough system has been prototyped with a controller and a large-sized spherical immersive display which can display stereoscopic images of the generated model. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1155524X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) 巻 2004, 号 2(2003-GN-050), p. 73-78, 発行日 2004-01-16 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |