WEKO3
アイテム
地形的特性により探索領域を限定した日本全国道路網における経路探索手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/39730
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/397308c6889a8-da44-4f47-aa76-16fe49f2876a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1994 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1994-03-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 地形的特性により探索領域を限定した日本全国道路網における経路探索手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Route Finding Method using the Search Areas restricted through the Topographical Properties | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
上智大学理工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
上智大学理工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Technology, Sophia University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Technology, Sophia University | ||||||||
著者名 |
飯村, 伊智郎
× 飯村, 伊智郎
|
|||||||
著者名(英) |
Ichiro, Iimura
× Ichiro, Iimura
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年車載ナビゲーション・システムの普及が著しいが,目的点までの最適経路を提供するものは少ない.最適経路を算出するためには道路ネットワーク・データを必要とするが,道路ネットワークが膨大になるとディスクへのアクセス・読み込み時間,探索を実行するために必要なRAM領域,並びに計算所要時間が増大し実行に耐えなくなることがある.本論文では日本全国の道路ネットワークを地形的特性を近似的に表現すると考えられる複数個の郡レベルの行政区域に相当する閉領域に分割し,オフラインで作成した閉領域集合限定テーブルを利用することにより上述の欠点を解決したものである.郡レベルの行政区域を閉領域として採用した理由の一つは,一般に行政区界は河川や山脈等の地形的特性と密接な関係を有していることが多く,このような行政区界を横切る道路は少ないと考えられ,そのため閉領域集合限定テーブルを作る時間が短縮されることである.ここで提案する手法の他の特徴は,得られた経路の最適性が保証されていることである. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In recent years, a number of onboard navigation systems have become commercially available. Few of them, however, can calculate the optimal route to the destination. Moreover, as the size of the road networks becomes larger, the access and read time of disk storage devices, the capacity of RAM required for calculation and the CPU time increases proportionally, which results in an impractical system. In this paper, the nationwide road networks of Japan are divided into a plurality of closed areas, each of which corresponds to a county. A table showing which closed areas are necessary and sufficient in order to calculate the optimal route was constructed offline. By using this table, the above mentioned problems can be solved. The reason why a county is selected as a closed area is that the border of a county is closely related to the topographical properties such as rivers and mountain ranges. Because only a few roads intersect such borders, the time required to obtain the table can be reduced. Another feature of the proposed method is that the route obtained is guaranteed to be optimal. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11253943 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告情報システムと社会環境(IS) 巻 1994, 号 25(1993-IS-048), p. 17-24, 発行日 1994-03-15 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |