WEKO3
アイテム
粘土細工モデリングにおける物体変形操作に関する基礎検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38463
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38463d2d3e4f7-36a7-4f40-955c-5cf223eb765d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1999 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1999-02-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 粘土細工モデリングにおける物体変形操作に関する基礎検討 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Fundamental Study for Freeform Object Shape Deformation on Virtual Clay Modeling | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
名古屋大学大学院工学研究科情報工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, School of Engineering, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, School of Engineering, Nagoya University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Information Engineering, School of Engineering, Nagoya University | ||||||||
著者名 |
前野, 輝
× 前野, 輝
|
|||||||
著者名(英) |
Kagayaki, Maeno
× Kagayaki, Maeno
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 粘土細工では,その変形過程において,指による操作を多く使用する.指は,物体を容易かつ直接的に人間が想像した形状へ変形させることができる.それゆえ,形状を創成する手段として,粘土細工のような変形過程をもつような幾何形状モデラは有用であると考えられる.また,本論文では,このようなモデラを実現するために必要な変形手段や変形モデルの種類の提案を行う.本研究では,三次元仮想空間内の物体を双三次ベジエパッチを組み合わせることにより表現している.そして,物体の体積を保存しながら変形を行うために必要な基礎検討として,双三次ベジエパッチで構成された物体の体積の計算手法とその変形手法について提案する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In clay modeling, most parts of the forming processes use fingers. Fingers can easily and directly express human imagination of a shape. Therefore the freeform object modeler using clay modeling operations is useful. In this study, a virtual object is constructed by some Bezier patches. In this paper, we introduce modeling methods and transforming processes in order to realize virtual clay modeling. For transforming an object with preserving its volume, we suppose methods to calculate the volume of closed objects surrounded by Bezier patches, and to transform it. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 1999, 号 19(1998-CG-094), p. 7-12, 発行日 1999-02-26 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |