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アイテム
動的シーンにおけるソフトシャドウの高速計算
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38160
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38160e3d886c2-00b3-47cf-b4f1-7ad3a36b75b2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2005-02-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 動的シーンにおけるソフトシャドウの高速計算 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Fast Calculation of Soft Shadows in Dynamic Scene | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院新領域創成科学研究科複雑理工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院新領域創成科学研究科複雑理工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院新領域創成科学研究科複雑理工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Complexity Science and Engineering Graduate School of Frontier Sciences The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Complexity Science and Engineering Graduate School of Frontier Sciences The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Complexity Science and Engineering Graduate School of Frontier Sciences The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
田村, 尚希
× 田村, 尚希
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著者名(英) |
Naoki, Tamura
× Naoki, Tamura
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 近年、グラフィックスハードウェアの進歩を背景として、写実的な画像をリアルタイムで生成する研究が盛んに行われている。そして、半影、直接光、間接光、集光効果をリアルタイムでレンダリングする手法として、前計算放射輝度伝達法がある。しかし、既存の手法では、前計算した状態から物体を移動・回転できないという点が最も大きな課題であった。そこで本稿では、既存の前計算放射輝度伝達法と比べて画質、計算速度を損なうことなく、リアルタイムで物体を移動・回転できる手法を提案する。提案法では、物体が移動・回転した際、他の物体による影が主に変化することに着目し、自分自身による影と他の物体による影に区別して扱い、両者をグラフィックスハードウェアを用いて高速に計算している。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Recently, due to the progress of graphics hardware, there have been many researches on real-time rendering of photorealistic images. In order to render photorealistic effects such as soft shadows, direct and indirect illuminations, and caustics, Pre-computed Radiance Transfer (PRT) methods were proposed. However, previous methods have a serious limitation, that is the objects in the scene cannot be moved or rotated from their states in the pre-computation. In this paper, we propose a method for real-time photorealistic rendering of dynamic scenes without reducing the quality and the speed compared to the previous PRT methods. We notice the fact that when objects are moved or rotated, changes occur mainly in the regions of shadows cast by other objects. Our method makes a distinction between self-shadow and shadows cast by other objects and computes these two kinds of shadows efficiently using the programmable graphics hardware. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 2005, 号 13(2004-CG-118), p. 37-42, 発行日 2005-02-07 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |