WEKO3
アイテム
仮想物体の組み立て作業を支援する操作手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37372
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37372eaf53e03-762a-48ef-bd29-fa20e7fd170b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1995 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 1995-11-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 仮想物体の組み立て作業を支援する操作手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Method for Accurately Assembling Virtual Objects | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology (NAIST) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology (NAIST) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology (NAIST) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology (NAIST) | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nara Institute of Science and Technology (NAIST) | ||||||||
著者名 |
清川, 清
× 清川, 清
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著者名(英) |
Kiyoshi, Kiyokawa
× Kiyoshi, Kiyokawa
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 人工現実感の応用として,仮想環境に没入しながら三次元形状を生成できる没入型形状モデラが注目されている.没入型形状モデラは三次元形状を直観的に把握,操作でき,形状の変更がリアルタイムに確認できるなどの利点がある.しかし,力覚や触覚が提示されない場合,仮想物体を正確に操作するのは困難である.我々は力覚や触覚を伴わずに正確に仮想物体を操作するために,ブロック玩具に倣った形状生成手法を提案し,具体的に没入型ソリッドモデラVLEGO(irtuaL Environment for Generating Object)を開発している.VLEGOでは)プリミティブに離散的配置制約を設ける,)プリミティブ同士の干渉を回避する,)両手による自然な操作性を提供する,などの特徴により,正確かつ簡易に仮想物体を組み立てることができる.本報告では,VLEGOの機能を紹介するとともに,組み立て作業に対する干渉回避の有効性を実験により検証する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Immersive solid modelers have many advantages over traditional CAD-based modeling tools in designing three dimensional (3-D) objects in virtual environments. However, it is difficult to manipulate virtual objects precisely without force or touch feedback. Our VLEGO, an immersive solid modeler that incorporates features of objects manipulation method from block toys, assists one in accurate and easy manipulations on virtual objects without force or touch feedback. In VLEGO, 3-D objects can be designed by assembling a few kinds of primitives and VLEGO has the following three features. First, all primitives have grid constraints on their alignment so that their positions and orientations are limited discretely. Second, the system automatically detects if primitives in hands collide against other primitives and adjusts their positions to avoid the collision. Finally, VLEGO supports various two-handed operations and hence it make design environment intuitive and efficient. We show an empirical study to evaluate the effectiveness of collision detection on assembling virtual objects in VLEGO. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 1995, 号 104(1995-HI-063), p. 19-24, 発行日 1995-11-02 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |