WEKO3
アイテム
リアルタイム講義における受講者の思考活動に着目した支援に関する研究
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37025
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37025aa023a50-55d4-46a1-9c08-a35051e11af0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2001-07-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | リアルタイム講義における受講者の思考活動に着目した支援に関する研究 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Cognitive System that Supports Note - Taking in A Real - Time Class Lecture | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科/(株)SRA先端技術研究所/科学技術振興事業団TOREST | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Information Science, Nara Institute of Science and Technology/Key Technology Laboratory, Software Research Associates, Inc./TOREST, Japan Science and Technology Corporation | ||||||||
著者名 |
駒形, 伸子
× 駒形, 伸子
|
|||||||
著者名(英) |
Nobuko, Komagata
× Nobuko, Komagata
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究の目的は,リアルタイムで進行する講義において,「見る」「聴く」という行為と並行して「書く」,すなわち「ノートをとる」作業を認知的負荷を軽減することによりシステムを用いて支援することである.我々は,(1) 視覚情報の記録による記録負荷軽減,(2) 記録作業中の状況把握支援,および (3) 手書き支援という 3 つの要件を抽出し,それに基づきプロトタイプシステムを構築している.構築中のプロトタイプシステム NOSTIS (a NOte-taking Support within a TIme-constrained Situation) では,講義映像の手元表示および講義映像のキャプチャ画像への手書き入力により,受講者の支援をおこなう. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The goal of this research is to support the cognitive process of a student in taking notes while looking at the front (an instructor, screen, etc.) and listening to the instructor in a real-time class lecture. We have identified three system requirements for the goal: (1) to decrease cognitive overhead of recording notes of visual information (slides and white boards) by video-recording the lecture, (2) to help the students maintain the current context while taking notes, and (3) to support hand-writing input. We have been building a prototype system NOSTIS (a NOte-taking Support within a TIme-constrained Situation), which allows the user to capture video frames of the lecture, and to annotate captured frame images by hand-writing. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2001, 号 72(2001-HI-094), p. 35-40, 発行日 2001-07-18 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |