WEKO3
アイテム
知識表出化ツールとしてのシステム思考
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/36866
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/36866226e8820-e0e2-4136-9e58-8b5af9d7fa6e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2003-11-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 知識表出化ツールとしてのシステム思考 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | System Thinking as a Tool for Externalization | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Knowledge Science Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Knowledge Science Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Knowledge Science Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者名 |
MarceloA.A.Machado
× MarceloA.A.Machado
|
|||||||
著者名(英) |
Marcelo, A.A.Machado
× Marcelo, A.A.Machado
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本報告では、システム思考を知識表出化の本質的なツールとして提案する。従来からシステム思考の重要な概念として、全体性とフィードバックメカニズムが議論されてきた。これらの機能は、例えば組織学習(Argyris and Schon 1978;Senge 1990 Schon 1983)やシステム方法論(Checkland and Scholes 1990)の主要素として活用されている。このような適用分野では、形式化できない知識の重要性は認識されていたが、それらの取り扱いについてはあまり議論されるにいたっていなかった。一方、野中ら(Nonaka and Takeuchi 1995)は、組織創造における暗黙知(Polanyi 1966)の役割を明確にし、さらに暗黙知と形式知との知識変換のSECIモデルを提唱した。本報告では、この組織的知識創造理論を基礎としてシステム思考を捉える(吉田、2002a; Yoshida 2002b)ことにより、知識表出化のツールとしての役割について考察する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper proposes that system thinking is an essential tool for externalization of knowledge. Two of the important concepts of system thinking are holism and feedback mechanism, which have been employed in the organizational learning (Argyris and Schon, 1978;Senge, 1990, Schon,1983), systems methodologies (Checkland and Scholes, 1990), and so on. Although the importance of so-called tacit knowledge have been recognized in these embedded areas, almost no discussion exist how to deal with such tacit knowledge. Nonaka and Takeuchi (1995) clarified the role of tacit knowledge in the organizational knowledge creation and established SECI model as the knowledge conversion between explicit and tacit knowledge. We employ their theory of organization knowledge creation and discuss an important role of system thinking (Yoshida, 2002a; Yoshida, 2002b). | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2003, 号 111(2003-HI-106), p. 73-78, 発行日 2003-11-07 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |