WEKO3
アイテム
学習者の曖昧性を反映させた意識構造のモデル化のための構造分析法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/33763
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/337630c4fa6df-75af-4695-bc9d-a1054be0b03a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1995 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1995-11-17 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 学習者の曖昧性を反映させた意識構造のモデル化のための構造分析法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Structural Analysis Method for Modeling of Students' Consciousness Structure Reflected Their Vagueness | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学・教育学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京学芸大学・教育学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
拓殖大学・工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Tokyo Gakugei University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Takushoku University | ||||||||
著者名 |
松居, 辰則
× 松居, 辰則
|
|||||||
著者名(英) |
Tatsunori, Matsui
× Tatsunori, Matsui
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 構造分析法は,アンケートデータ・テストデータの分析法である.構造分析法では,単に各質問項目に対する評定値や分散を求めるたけではなく,項目間の順序性を定義し質問項目の順序構造を解析,被験者の意識構造をモデル化する手法である.さらに,学習者の意識の曖昧性を反映させるために評定尺度上の区間評定データに対応可能である.この構造分析法では項目群の関連構造を視覚化するために項目群の階層構造グラフ(以下,単に構造グラフと記す)を構築する.そして,構造グラフどうしの順序性を重視した類似度(差異度)を用いて,構造グラフ間の比較も行う.そこで,本論文ではまず,構造分析法の理論の概要,類似度の定義を述べる.その後,実例として中学生を被験者として環境教育・環境問題に関する意識調査を実施し,被験者の意識構造モデルによる環境教育・環境問題に関する評価とその考察を述べる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Structural analysis method is an effective analysis method for questionnaire data or test data. For modeling evaluators' consciousness structure, not only the average rating score or variance of response score for the question or test items, but also evaluator's consciousness structure from the previously analyzed order structure of the question items by paying attention to the ordering system among the items are obtained. In this structural analysis method, a hierarchical structure graph (hereafter just called the structure graph) of the item group is constructed in order to visualize the related structure of the item group. In addition, similarity (difference) where importance is placed onto the ordering system among mutual structure graphs is also defined. Therefore in this paper, the outline of theory of the structurla analysis method and the definition of similarity are described firstly. And, as an exemplification, consciousness survey concerning the environment education / environmental problems is carried for junior high school pupils and the results and evaluation for environmental education / problems are described from the view point of the consciousness model. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 1995, 号 111(1995-MPS-004), p. 43-48, 発行日 1995-11-17 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |