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アイテム
Bassモデルの拡張による車種需要時系列分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/32967
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/329670bc981c0-8aff-4ebb-b290-5b3f4efc9b02
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2007-12-21 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Bassモデルの拡張による車種需要時系列分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Time-series demand analysis of new-model cars by extended Bass Model | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
(株)豊田中央研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)豊田中央研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)豊田中央研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyota Central R&D Labs.,Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyota Central R&D Labs.,Inc. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyota Central R&D Labs.,Inc. | ||||||||
著者名 |
久保田, 文子
× 久保田, 文子
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著者名(英) |
Fumiko, Kubota
× Fumiko, Kubota
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 新車およびモデルチェンジ車販売台数分析のための、時系列推移・時系列要因モデルを提案する。時系列推移モデルとして、新製品の普及モデルである Bass モデルに、買替のための市場流入率を組み込んだモデルを構築した。また、時系列推移の要因を分析するために、時系列推移モデルパラメータを目的変数に、メーカや価格等の車の特性を説明変数として回帰分析した。2BOX コンパクト、3BOX ミディアム、3BOX ラージの実データを使った評価実験では、既存モデルと比べて台数時系列推移の推定精度が向上した。また、要因分析の結果、発売時に台数のピークがある歴史のある車種と、発売後に台数のピークがある新規の車種では、割安感等の一部の要因が逆向きの影響を与える傾向があることが示唆された。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper proposes a new-model car demand model for time-series forecasting and factor analysis. The Bass model is extended with the introduction of market inflow ratio, which enables to represent the dynamic change of market size. The estimated parameter values of the model are analyzed with multivariate regression analysis in terms of the relation with the car characteristics. In the evaluation experiment using real sales data, the extended Bass model could improve the accuracy of estimation, and the regression analysis reveals that a part of factors, such as undervalued image, had an opposite influence on traditional cars and novelty cars. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10505667 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) 巻 2007, 号 128(2007-MPS-067), p. 219-222, 発行日 2007-12-21 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |