Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2025-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
紙出版物,電子出版物に対する消費者の意識・行動の統計分析と出版関連事業者への提言 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Statistical Analyses of Consumer Awareness and Behavior towards Paper Publications and Electronic Publications, and Recommendations to Publishing-related Businesses |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] 電子出版物,紙出版物,消費者調査,テキスト分析,統計分析,出版関連事業者 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00241797 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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東京都市大学 |
著者所属 |
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静岡県立大学 |
著者所属 |
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新潟国際情報大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Tokyo City University |
著者所属(英) |
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en |
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University of Shizuoka |
著者所属(英) |
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en |
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Niigata University of International and Information Studies |
著者名 |
渡部, 和雄
岩崎, 邦彦
梅原, 英一
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著者名(英) |
Kazuo, Watabe
Kunihiko, Iwasaki
Eiichi, Umehara
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
日本国内における紙出版物の市場規模は1996年をピークに縮小を続けている.最近は電子出版が拡大しているが,紙出版物の減少を補うほどではない.この状況の中,本研究の目的は消費者の出版物に対する意識と行動を調査,分析することにより,出版関係者に消費者の意向と今後の方策を提言することである.そのため,消費者1,500人に紙出版物および電子出版物に対する意識・行動について調査し,量的統計分析と自由記述回答のテキスト分析を行った.まず回答者を紙出版物,電子出版物の利用頻度により4分類した.量的分析の結果,紙出版物を選ぶきっかけでは,書店が重要な役割を果たしていること,電子出版物を選ぶきっかけはネットでの情報収集と「無料」の魅力であることが分かった.また,紙のみ利用者は電子出版物の長所をあまり認めていないことが判明した.自由記述回答の分析により,多くの回答者は紙出版物市場の縮小を仕方ないとしながらも,身近な書店の減少は寂しく感じていると分かった.紙出版物関連事業者には,作家は読みたくなる面白く良い作品を書き,出版社は紙出版物ならではの特徴を出して広告・宣伝し,書店は配置を工夫しPOPで来訪者の目を引くなど,多くの人から多様な提言がなされた.一方,電子出版物関連事業者には,紙作品の電子化,電子出版物でしかできないことをする,SNSの広告・宣伝への活用など多数の提言があった.最後に出版関連事業者への提言をまとめた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The market size of paper publications in Japan has continued to shrink since its peak in 1996. Although electronic publishing has expanded recently, it is not enough to compensate for the decline in paper publications. The purpose of this study is to investigate and analyze consumers' awarenesses and behaviors toward publications, and to make recommendations to publishers regarding consumer intentions and future measures. To this end, we surveyed 1500 consumers. We found that bookstores play an important role in choosing paper publications, and that one of the motivations for choosing electronic publications is the appeal of being “free,” and that paper-only users do not really appreciate the advantages of electronic publications. Analysis of free text responses revealed that many respondents accept the decline in the paper publication market as unavoidable. Recommendations for businesses related to paper publications include: writers write interesting works that people want to read, publishers advertise and promote the unique features of paper publications, and bookstores improve layout and attract visitors with POP. There were also many suggestions for businesses related to electronic publications, such as digitizing paper works, doing things that can only be done with electronic publications, and using SNS for advertising and promotion. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 66,
号 1,
p. 139-152,
発行日 2025-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |