Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2025-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
ID-POSデータの属性を活用可能とした標準化PI値の提案 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Proposal of Standardized PI Values that Enable Use of ID-POS Data Attributes |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:人々の幸福で豊かな暮らしを支えるコラボレーション技術とネットワークサービス] ID-POSデータ,商品リスト作成,PI値,標準化 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00241789 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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和歌山大学大学院システム工学研究科 |
著者所属 |
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和歌山大学システム工学部 |
著者所属 |
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株式会社サイバーリンクス |
著者所属 |
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株式会社オークワ |
著者所属 |
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株式会社オークワ |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Systems Engineering, Wakayama University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Systems Engineering, Wakayama University |
著者所属(英) |
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en |
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Cyber Links Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Okuwa Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Okuwa Co., Ltd. |
著者名 |
井口, 拓己
中村, 綾乃
吉野, 孝
松山, 浩士
貴志, 祥江
大西, 剛
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著者名(英) |
Takumi, Iguchi
Ayano, Nakamura
Takashi, Yoshino
Koji, Matsuyama
Sachie, Kishi
Takeshi, Onishi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
小売店で買い物を行う顧客は店舗内において,購買意思の決定率が高い.顧客の店舗内での購買意思決定率の高い場合,品揃えなどの店舗内での商品の情報提供がより店舗の売上に貢献すると考えられるため,適した店舗内の売り場づくりを考慮することが重要である.そこで,我々はバイヤーが作成する商品リストに着目した.従来の商品リストの作成手法では,バイヤーの経験に依存していることや,世の中にある大量の商品から店舗に適した商品を選出することは困難であるという問題点がある.そこで我々は,商品の潜在的な特徴をとらえることで商品選定の意思決定補助になると考えた.本研究では,PI値とID-POSデータに格納されている顧客情報に着目した.ID-POSデータをデモグラフィック情報としてとらえ直し,従来の売上数量PI値だけでなく,性別PI値などの属性ごとにPI値を算出する.そして,各属性のPI値を標準化した「標準化PI値」という新たな概念を提案する.標準化PI値とコサイン類似度を用いて分析することで,潜在的な商品の特徴をとらえることができ,バイヤーの商品選定における意思決定補助の可能性があることが分かった. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Customers who shop at retail stores have a high rate of purchase decision making in the store. When customers have a high in-store purchase decision rate, it is important to consider the creation of a suitable in-store sales area, because providing information about products in the store, such as product assortment, is thought to contribute more to store sales. Therefore, we focused on the product lists created by buyers. Conventional methods for creating product lists have the problems that they rely on the buyer's experience and that it is difficult to select suitable products for a store from a large number of products available in the world. Therefore, we thought that capturing the latent characteristics of products would be a decision-making aid in product selection. In this study, we focused on PI values and customer information stored in ID-POS data. We reconsider ID-POS data as demographic information and calculate PI values for each attribute, such as gender PI values, in addition to the conventional sales quantity PI values. We then propose a new concept of “standardized PI value” that standardizes the PI value for each attribute. We found that analysis using standardized PI values and cosine similarity could search for, which could be a potential decision support for buyers in product selection. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 66,
号 1,
p. 66-77,
発行日 2025-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |