Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2024-11-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
物語キャラクターの言動推移パターンのジャンルや役割での相違 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Effects of genres and character roles on the differences in the patterns of sequential behaviors in story characters |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物語,キャラクター,言動,ジャンル比較 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者名 |
村井, 源
奥山, 凌伍
金刺, 智哉
齊藤, 悠仁
佐藤, 央一
富田, 真生
保土沢, 朋和
入舩, 真誠
坂上, 翠
坂本, 珠凜
西村, 秀幸
吉井, 史夏
松下, 瑚南
西口, 優太朗
|
著者名(英) |
Hajime, Murai
Ryogo, Okuyama
Tomoya, Kanazashi
Yuni, Saito
Eiichi, Sato
Masaki, Tomita
Tomowa, Hodosawa
Irifune, Masato
Sakagami, Sui
Sakamoto, Jurin
Nishimura, Hideyuki
Yoshii, Fumika
Konan, Matsushita
Yutarou, Nishiguchi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
物語の登場人物が行う言動の連続的なパターンを明らかにするため,現代日本のエンターテイメント作品を対象として冒険・戦闘・怪談・探偵・恋愛の5ジャンル約1500話分の物語における登場人物の言動のデータセットを構築した.頻出の言動をジャンル全体と主人公のみの場合で比較した結果,主人公の言動には各ジャンルで相違があり,また主人公のみが主として行う言動も各ジャンルで異なることが明らかになった.またN-gramやネットワーク図を用いて言動の時系列のパターン抽出を行った結果,各ジャンルの物語構造や,当該ジャンルでの主人公の役割に対応した言動列が抽出されることが確認された.本研究で得られた計量的な特徴はAIによる物語自動生成や人間による創作活動のサポートに活用可能であると考えられる. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
To clarify sequential patterns in the behaviors of story characters, a dataset of approximately 1,500 stories from contemporary Japanese entertainment works was constructed. This dataset includes five genres: adventure, combat, ghost stories, detective, and romance. Comparing frequent behaviors across genres between the whole characters case and the protagonists only case, it is clarified that the behaviors of the protagonists differed in each genre, and that the behaviors mainly performed by the protagonists alone also differed in each genre. In addition, by examining the time series patterns of behaviors using N-grams and network diagrams, it is confirmed that sequences of behaviors corresponding to the story structure of each genre and the role of the protagonists in that genre. The quantitative features obtained in this study are believed to be useful for automatic story generation by AI and for supporting human creative activities. |
書誌情報 |
じんもんこん2024論文集
巻 2024,
p. 147-154,
発行日 2024-11-30
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |