WEKO3
アイテム
個人向けサイバー演習コンテンツ制作のための要素検証
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241456
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2414566a6aa425-2dac-41cb-b530-48e3fc512f9f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年11月26日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, EIP:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-11-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 個人向けサイバー演習コンテンツ制作のための要素検証 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Verification of Elements to be Included in Production of Cyber Exercise Contents for Individuals | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | セキュリティ教育 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
長崎県立大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
長崎県立大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
University of Nagasaki | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
University of Nagasaki | ||||||||||
著者名 |
藤本, 恵莉華
× 藤本, 恵莉華
× 島, 成佳
|
|||||||||
著者名(英) |
Erika, Fujimoto
× Erika, Fujimoto
× Shigeyoshi, Shima
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | サイバー攻撃は年々高度化・巧妙化しており,その脅威の標的は組織のみならず個人にも及んでいる.そのため個人でも対策を行う必要があるが,サイバーセキュリティと身近に関わっていない人は,サイバー攻撃への対策が困難である.このような個人も,対策ができるように実践的な体験を通して学習することが必要であると考えるが,筆者らは理想的なコンテンツを見つけることができていない.このため筆者らはゲーム(TRPG)を参考に個人用サイバー演習の手法を考え,その際に必要となるゲーム要素について研究を行なってきている.これまでの研究に引き続き,本論文では実際に検討した要素を取り入れたコンテンツを制作し,学生に体験してもらうことでそのゲーム要素と,ゲーム風に学習できる個人向けサイバー演習の有用性を検証した.その過程と結果について述べる. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Cyber-attacks are becoming more sophisticated and complicated every year, and the threat targets not only organizations but also individuals. Therefore, it is necessary for individuals to take countermeasures against cyberattacks, but it is difficult for those who are not familiar with cyber security to do so. However, we have not been able to find ideal contents for such individuals to learn through practical experiences. Therefore, the authors have considered methods of personal cyber exercise based on a game (TRPG) and have extracted the game elements necessary for contents of personal cyber exercise in our exiting research. Following the research, this paper describes the process and results of creating contents that incorporate the extracted game elements and having students experience them. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11238429 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP) 巻 2024-EIP-106, 号 22, p. 1-8, 発行日 2024-11-26 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8647 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |