Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2024-07-15 |
タイトル |
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タイトル |
サイバーセキュリティの脅威に関する個人向け学習シナリオ作成方法の考案~ゲームシナリオの作り方を参考に~ |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Personalized Learning Scenarios on Cyber Security Threats Devise a Method for Creating ~Referring to How to Create a Game Scenario~ |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
IPSJ-SPT |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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長崎県立大学 |
著者所属 |
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長崎県立大学 |
著者所属 |
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長崎県立大学 |
著者所属(英) |
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en |
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University of Nagasaki |
著者所属(英) |
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en |
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University of Nagasaki |
著者所属(英) |
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en |
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University of Nagasaki |
著者名 |
藤本, 恵莉華
松井, 美喜子
島, 成佳
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著者名(英) |
Erika, Fujimoto
Mikiko, Matsui
Shigeyoshi, Shima
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年サイバー攻撃の脅威は組織のみならず個人にも及んでいる.そのため個人でも対策を行う必要があるが,サイバーセキュリティについて学んでいない人や,サイバーセキュリティの業務に携わっていない人は,サイバー攻撃への対策が困難である.このような個人も,実践的な体験を通して学習すべきであると考えるが,筆者らは理想的なコンテンツを見つけることができていない.そのため,筆者らはゲーム(TRPG)を参考に個人用サイバー演習(訓練)の手法について提案している.この既存研究に引き続き,本論文では理想的な個人で行うサイバー演習シナリオに必要な要素を分析することを目的とする.同じゲームのジャンルでありながら学習を目的とするゲームであるシリアスゲームと,サイバー演習に必要な要素を調べるために実施したアンケート調査の 2 つの分析を行い,学習効果のあるサイバー演習シナリオの作成方法について検討する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Recently, threats of cyber-attacks, not only to organizations, but also to individuals. Therefore, it is necessary for individuals to take countermeasures. However, it is difficult for those who have not learned about cyber security or are not involved in cyber security work to take countermeasures against cyber-attacks. There is a need for content that individuals should learn through practical experience .However, the authors are not able to be finding ideal content for use with individuals. Therefore, the authors propose a method of personal cyber exercise (training) based on a game (TRPG). Following this existing research, this paper purposes to analyze the necessary elements for an ideal individual cyber exercise scenario. Two types of games will be analyzed: serious games, which are in the same game genre but are designed for learning purposes, and a questionnaire survey conducted to examine the necessary elements for cyber exercises, to examine how to create cyber exercise scenarios that are effective for learning. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11235941 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータセキュリティ(CSEC)
巻 2024-CSEC-106,
号 18,
p. 1-8,
発行日 2024-07-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8655 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |