Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2024-03-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
メンタルローテーションの練習方法を応用した立体図形描画上達支援システムの設計と実装 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Design and Implementation of a Three-dimensional Figure Drawing Improvement Support System with Application of Mental Rotation Practice Method |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:若手研究者(テクニカルノート)] イラスト描画,空間視覚化能力,支援システム |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00233249 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者名 |
三上, 彰護
竹川, 佳成
平田, 圭二
|
著者名(英) |
Shogo, Mikami
Yoshinari, Takegawa
Keiji, Hirata
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
初心者が独学で修正点を適切かつ迅速に理解するのは困難である.そこで本稿では,アンケート調査をもとに,デジタルイラストを独学する際の課題点を調査し,立体図形の描画の上達を支援するシステムを提案する.28名のデジタルイラストの練習者を対象に行った事前アンケート調査から,空間視覚化能力の向上が課題点としてあげられた.よって,本支援システムではメンタルローテーションの訓練を応用した描画練習システムを構築し,立体図形の描画能力の上達を支援することを目的としている.システムを用いた調査の結果,練習前後の描画において総合的な描画,角度,大きさ,位置の4つの指標すべてに対し,デッサンを用いた練習より熟達者からの評価が向上したことが分かった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is difficult for a beginner to quickly and adequately understand the changes through self-study. Therefore, based on a questionnaire survey, this study investigates the issues involved in self-study of digital illustration, and then proposes a system to help students improve their drawing of three-dimensional figures. In a preliminary survey, 28 digital illustration practitioners were asked about the difficulties and important aspects of self-study, as well as their experience of being taught by an instructor and whether or not they had sketched. Improving spatial visualization skills was identified as an issue from the survey data. Therefore, the purpose of this support system is to support the improvement of drawing ability of three-dimensional figures by constructing a drawing practice system with the application of mental rotation training. The results of a survey using the system showed that the system was rated better by proficient users for all four indices of overall drawing, angle, size, and position in pre- and post-practice drawings than in practice using regular sketches. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 65,
号 3,
p. 677-685,
発行日 2024-03-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |