Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2024-02-29 |
タイトル |
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タイトル |
指先への電気刺激を用いたVR環境での軽量重量感覚再現手法とその評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
A Method for Reproducing Weight Sensations in VR Environments Using Electrical Stimulations to Fingertips |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[研究論文(推薦論文)] 重量感提示,電気触覚,VR環境 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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東京大学情報基盤センター |
著者所属 |
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東京大学大学院工学系研究科/現在,三井物産株式会社 |
著者所属 |
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東京大学情報基盤センター |
著者所属(英) |
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en |
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Information Technology Center, The University of Tokyo |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, The University of Tokyo / Presently with Mitsui & Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Information Technology Center, The University of Tokyo |
著者名 |
小川, 剛史
藤次, 徹也
中山, 雅哉
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著者名(英) |
Takefumi, Ogawa
Tetsuya, Toji
Masaya, Nakayama
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,VR環境の研究・実用化は急速に進み,視覚や聴覚によるフィードバックは現実の風景や音を正確に再現できるようになってきた.一方,コントローラなどのデバイスによる触覚フィードバックは振動のみで構成され,把持した物体の重量感覚や質感・剛性の表現には発展の余地がある.そこで本研究ではVR空間内部のアバタが片手で把持する比較的軽量な重さ感覚を,指先に貼付した電極への電気刺激で再現する手法の検討を行った.本研究ではまず電気刺激の電圧と周波数を変化させたときの知覚強度を調べ,重量感覚の再現に必要なパラメータと刺激強度の関係性を明らかにした.続いて,機械振動を用いた既存研究との比較実験や実際のVR空間で本手法を使用した際の重量感覚を被験者実験を通じて確認することで,その有用性を明らかにすることができた. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, research and commercial applications in VR environments have been developing rapidly, and visual and auditory feedback has become an accurate reproduction of real-life sights and sounds. On the other hand, tactile feedback by devices such as controllers consists only of vibration, and there is room for development in expressing the sense of weight, texture, and rigidity of grasped objects. In this research, we investigated a method to reproduce the relatively light weight sensation that the avatar inside the VR space grasps with one hand by electrical stimulation to the electrodes attached to the fingertips. We first investigated the perceived intensity when the voltage and frequency of the stimulus were changed, and clarified the relationship between the parameters necessary to reproduce the weight sensation and the stimulus intensity. Next, we were able to clarify its usefulness by confirming the weight sensation using proposed method in an actual VR space through a comparison experiment with existing research using mechanical vibration. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 12,
号 1,
p. 1-8,
発行日 2024-02-29
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |