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アイテム
仮想空間の授業においてAIアバターが学習に与える影響の調査
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232974
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2329747bbb9695-57a9-4658-aa24-d11b564268a4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2026年3月4日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, HCI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-03-04 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 仮想空間の授業においてAIアバターが学習に与える影響の調査 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Investigating the Impact of AI Avatars on Learning in a Virtual Space Classroom | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アバター・ロボット | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
公立はこだて未来大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Future University Hakodate | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Future University Hakodate | ||||||||||
著者名 |
山田, 純平
× 山田, 純平
× 角, 薫
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著者名(英) |
Junpei, Yamada
× Junpei, Yamada
× Kaoru, Sumi
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究では,仮想空間における授業において人間と AI アバターが混在している場合の学級雰囲気や学習意欲や本来感を促進するための行動を調査する.学級において複数存在する AI アバターの行動を 4 パターン用意し,教育分野での活用が見込まれるメタバースを使用し,被験者に授業を受けてもらった.実験の結果,先生からの質問について被験者の正しい回答を認めず被験者の失敗を責める発言を行う AI アバターと一緒に授業を受けた場合,クラスに誹謗中傷の雰囲気と規則が破られた雰囲気が醸成された.協調性の高い人は誹謗中傷の雰囲気を感じやすい傾向にあることが示唆された.被験者が正しい回答をした場合に褒め間違った回答をした場合失敗を受け入れる発言を行う AI アバターと一緒に授業を受けた場合,協調性・誠実性・開放性が高い人は楽しくない雰囲気を感じる傾向があった. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In this study, we investigate the behavior of AI avatars to promote classroom atmosphere, motivation for learning, and a sense of originality when humans and AI avatars coexist in a virtual classroom. We prepared four patterns of behaviors of multiple AI avatars in a classroom, and asked subjects to take a class using a metaverse that is expected to be utilized in the field of education. As a result of the experiment, an atmosphere of slander and rule-breaking was created in the class when the subjects took a class with an AI avatar that did not accept the subjects' correct answers to the teacher's questions and blamed the subjects for their failures. It was suggested that highly cooperative people tended to feel the atmosphere of slander more easily. When subjects took classes with an AI avatar that praised them when they gave correct answers and accepted failure when they gave incorrect answers, those who were highly cooperative, honest, and open tended to feel a less pleasant atmosphere. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||||
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2024-HCI-207, 号 1, p. 1-6, 発行日 2024-03-04 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8760 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |