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アイテム
企業採用情報の信用度の可視化による求人マッチング支援
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/228982
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/228982d28b8a30-c335-459a-b82c-f36076b0ed83
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2025年11月8日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, MBL:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2023-11-08 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 企業採用情報の信用度の可視化による求人マッチング支援 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Job Matching Assistance by Visualizing the Credibility of Company Employment Information | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | パーソナライズとレコメンド | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
秋田県立大学システム科学技術研究科総合システム工学専攻 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
秋田県立大学システム科学技術研究科総合システム工学専攻/情報処理学会 | ||||||||||
著者名 |
柴田, 美羽
× 柴田, 美羽
× 山口, 高康
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著者名(英) |
Miu, Shibata
× Miu, Shibata
× Takayasu, Yamaguchi
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 近年,若者の早期離職が問題になっており,企業と求職者のミスマッチを減らす様々な求人マッチング支援サービスが提供されている.しかし,企業が提示する採用情報が現場の社員の肌感覚とずれていて,求職者が企業に就職した後でミスマッチに気づくことがある.このずれは,経営者や人事担当者と現場従業員とが,それぞれの視点によって受け止め方が異なる際に生じやすい.したがって,企業と求職者のミスマッチを減らすには,企業の提示する採用情報が実態に基づいているかを定量的に示し,誤解を招かないようにすることが必要である.そこで本研究では,求職者が就職する前にミスマッチに気づけるよう,採用情報と実態のギャップを可視化し,採用情報がどれほど信用できるかを定量的に示す.インターネットから収集した企業採用情報と企業口コミ情報を,単語のつながりに着目した言語モデルで比較したところ,文脈の特徴に着目すると「企業理念・社風」や「求める人物像」において生じているギャップを,文章に込められている感情の特徴に着目すると「福利厚生」において生じているギャップを明らかにできた.提案手法によって信用できない採用情報を明らかにすることで,企業と求職者のミスマッチを減らす. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The early separation of young people from the workforce has become an issue, and various job-matching support services have been provided to reduce mismatches between companies and job seekers. However, there are cases in which the employment information provided by a company is not in line with the firsthand perceptions of front-line employees, and job seekers sometimes find themselves in a mismatch after a company has hired them. This mismatch tends to occur when management or human resources personnel and front-line employees perceive the information differently depending on their respective viewpoints. So, it is necessary to quantitatively show whether companies presented the recruitment information based on the actual situation to prevent misunderstandings among job seekers. In this study, we visualize the gap between recruitment information and the actual situation and show quantitatively how reliable the recruitment information is so that job seekers can recognize mismatches before they find a job. Using a language model focusing on word connections, we compared corporate recruitment and word-of-mouth information from the Internet. We found gaps in ”corporate philosophy and corporate culture” and ”desired character” when we focused on contextual features and gaps in ”benefits” when we focused on the emotional features of the sentences. The proposed method helps reduce mismatches between companies and job seekers by revealing unreliable recruitment information. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11851388 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告モバイルコンピューティングと新社会システム(MBL) 巻 2023-MBL-109, 号 30, p. 1-8, 発行日 2023-11-08 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8817 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |