Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-10-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中学校技術・家庭科(技術分野)における生成AIを活用した課題の考察 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Junior High School Technology and Home Economics (Technology) Consideration of issues using generative AI in |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション(2) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
筑波大学附属中学校 |
著者所属 |
|
|
|
放送大学 |
著者所属 |
|
|
|
聖心女子大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The Open University of Japan |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of the Sacred Heart |
著者名 |
多田, 義男
辰己, 丈夫
益川, 弘如
|
著者名(英) |
Yoshio, Tada
Takeo, Tasumi
Hiroyuki, Masukawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
文部科学省が,2023 年 7 月に公表した「初等中等教育段階における生成 AI の利用に関する暫定的なガイドライン」(以下,ガイドライン)[1] では,小中高で生成 AI を活用する際には,情報の真偽を確かめること(ファクトチェック)の習慣付けを含め,情報活用能力を育む教育活動を充実させ,AI 時代に必要な資質・能力の向上を図ることが必要であると述べている.学校での使い方については,「限定的な利用から始めること」としているが,生成 AI は,新たな発想や創造性を刺激することや,従来には考えつかなかったようなアイデアを生みすことが期待できる.また,生成 AI を活用することで,情報活用能力を高めることや,情報の真偽を確かめる力の育成も養えるのではないかと考える.そこで本報告では,生成 AI の活用について,技術・家庭科(技術分野)「情報の技術」の 3 年生の授業において,その特徴を示した上で生徒に生成 AI の使用を選択させ,提出された課題の内容を分析,整理した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
When using generative AI in elementary, middle, and high schools, Including the habit of checking the truth of information (fact-checking), The report states that it is necessary to enhance educational activities to foster the ability to use information, including the habit of checking the truth or falsity of information (fact checking), The report states that it is necessary to improve the qualities and abilities required in the age of AI. As for how to use the system in schools, he said, ”We should start with limited use, The report states that the use of AI in schools should” start with limited use, Generative AI, Stimulate new ideas and creativity, and Generative AI is expected to stimulate new thinking and creativity, and to generate ideas that would have been unthinkable in the past. In addition, the use of generative AI is expected to stimulate new ideas and creativity, Generative AI is expected to stimulate new ideas and creativity, as well as generate ideas that were previously unthinkable, To enhance the ability to utilize information, and We believe that the use of generative AI will also help develop the ability to utilize information and to confirm the truth or falsity of information. Therefore, we have developed the following ideas, In this report, we will discuss The use of Generative AI, Technology and Home Economics (Technology) In the third grade class of ”Information Technology,” the characteristics of Generative AI are shown, We showed the characteristics of generative AI and asked the students to choose the use of generative AI, We analyzed and organized the contents of the submitted assignments. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2023-CE-171,
号 9,
p. 1-8,
発行日 2023-10-14
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |