Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
大貧民エージェントの強化に向けた手札推定 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Hand Estimation Methods for Enhancing Daihinmin Game Agent |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
その他のゲーム |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
東京理科大学理工学部情報科学科 |
著者所属 |
|
|
|
東京理科大学理工学部情報科学専攻 |
著者所属 |
|
|
|
東京理科大学理工学部情報科学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dept. of Infomation Sciences, Tokyo Uniersity of Science |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dept. of Infomation Sciences, Graduate School of Tokyo Uniersity of Science |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Dept. of Infomation Sciences, Tokyo Uniersity of Science |
著者名 |
濱田, 恭輔
鈴木, 海友
松澤, 智史
|
著者名(英) |
Kyosuke, Hamada
Kaiyu, Suzuki
Tomofumi, Matuzawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
多人数不完全情報ゲームである大貧民において,エージェントの行動を決定するための判断材料として他エージェントの手札を推定することは重要である.本研究では,予測材料が増える中盤以降の相手の手役推定と全カードの所在推定の 2 つの研究を行った.まず,相手の手役推定では LSTM を用いた既存手法と Multi-Head Attention を用いた提案手法の比較を行った.比較した結果,LSTM よりも Multi-Head Attention を用いた提案手法が高い精度を示した.しかしながら,提案した手役推定は複数役や階段役の精度が低かった.このため,本研究では別のアプローチとして手札のカードの所在を推定する手法(全カード推定)を考案した.全カード推定は Attention 型 Seq2Seq を用いた手法であり,推定精度を評価した結果,3 から 5 といった下位のカードや 2 やジョーカーといった上位のカードの精度は高く,中位のカードの精度は低いことが判明した.本研究は,全カード推定が大貧民におけるカード推定の特徴を捉えることができ,推定精度が高いカードを判断材料としてエージェントに提供できることを示した. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Estimation of hand is important to improve playout for the Daihinmin agent using the Monte Carlo method. In this paper, we propose two methods, hand estimation method using Multi-Head Attention and location estimation method for all cards using attention-based seq2seq in middle turn. First, we compare hand estimation methods using LSTM and Multi-Head Attention. This experiment shows using Multi-Head Attention has higher F1-score than LSTM. However, estimation of multiple and sequential hand have low F1-score. Therefore, we propose other hand estimation method as location estimation method for all cards. Experiments on the estimation precision and recall of the proposed method show that micro F1-score of 4,5,2 card and Joker is higher than others and micro F1-score of 8 card is most lower. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11362144 |
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI)
巻 2023-GI-49,
号 5,
p. 1-7,
発行日 2023-03-10
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8736 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |