Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-02 |
タイトル |
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タイトル |
大規模イベントのためのシャトルバス路線網と時刻表の最適化 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Optimizing Route Network and Timetable of Shuttle Bus for Massive Events |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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NTTコミュニケーション科学基礎研究所 |
著者所属 |
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NTTコミュニケーション科学基礎研究所 |
著者所属 |
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NTTコミュニケーション科学基礎研究所 |
著者所属 |
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NTTコミュニケーション科学基礎研究所 |
著者所属(英) |
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en |
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NTT Communication Science Laboratories |
著者所属(英) |
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en |
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NTT Communication Science Laboratories |
著者所属(英) |
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en |
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NTT Communication Science Laboratories |
著者所属(英) |
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en |
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NTT Communication Science Laboratories |
著者名 |
清水, 仁
藤野, 昭典
澤田, 宏
上田, 修功
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著者名(英) |
Hitoshi, Shimizu
Akinori, Fujino
Hiroshi, Sawada
Naonori, Ueda
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
新型コロナの流行によって,オリンピックや万博等の大規模イベントにおける来場者の需要予測が困難な時代となった.このような状況での来場者輸送には,道路網を活用して初期投資を小さくできるシャトルバスが重要な役割を果たすと考えられる.バスの運行計画は,路線網を設定した後に,時間帯ごとに運行頻度を決定する,という二段階の手順で作成することが一般的である.しかしこの従来手法は,(1) 乗客数の変動やバス定員を考慮した路線網の決定が困難であること,(2) 乗客の待ち時間を含めた目的関数の最適化が困難であることと,(3) 全時間帯にまたがる変数や制約を導入することが困難であること,の三つの課題がある.そこで本稿ではこれらの課題に対して,新たな整数線形計画問題としての定式化を提案する.提案手法では待ち行列の人数の保存則を制約として導入することで,待ち時間を目的関数に導入し,かつ,全時間帯の時刻表と路線網を同時に最適化の対象とする.また,大阪・関西万博 2025 を想定した設定において,来場者数に対する一人当たりのコストを評価指標としたときに,提案手法が比較手法よりも優れた運行計画を作成できることを示す. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The COVID-19 epidemic has made it difficult to predict visitor demand for massive events such as the Olympics and Expos. Shuttle buses, which make use of the road network and require a small initial investment, are thought to play an important role in transporting visitors under these circumstances. Generally, bus service plans are drawn up in two steps: after setting up the route network, the frequency of bus services is determined for each time period. However, this conventional method has three problems: (1) it is difficult to determine the route network taking into account the number of passengers and bus capacity, (2) it is difficult to take passenger waiting times into account, and (3) it is difficult to introduce variables and constraints across all time periods. Therefore, we propose a new formulation as an integer linear programming problem to solve these issues. The proposed method introduces the waiting time into the objective function by introducing a conservation law for the number of people in the queue as a constraint, and all time periods are simultaneously subject to optimization. We also show that the proposed method outperforms comparative methods when the cost per visitor is used as an evaluation index in the setting of Expo 2025 in Osaka-Kansai. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10505667 |
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)
巻 2023-MPS-142,
号 27,
p. 1-6,
発行日 2023-03-02
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8833 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |