Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-04 |
タイトル |
|
|
タイトル |
三項論証の妥当性判定能力に対する三角ロジック組み立て演習の効果 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Effect of Triangular Logic Assembly Exercise on Validity Judgement Ability of Three-Clause Argument |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学生セッション(2) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
広島大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
広島大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
広島商船高等専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
広島大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
広島大学大学院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
National Institute of Technology, Hiroshima College |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Hiroshima University |
著者名 |
長澤, 怜男
沖永, 友広
藤原, 宗幸
林, 雄介
平嶋, 宗
|
著者名(英) |
Reo, Nagasawa
Tomohiro, Okinaga
Muneyuki, Fujiwara
Yusuke, Hayashi
Tsukasa, Hirashima
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
論証は,論理的思考において重要な役割を果たす.演繹推論と仮説推論は論証の基本形であり,両推論の構成要素は同一であるがその推論手順は異なり,その結果も演繹推論では所与命題が真であるとすれば,導出命題は真になるという論証の妥当性を備えているが,仮説推論では妥当性を満たさない.本研究では大学生 104 名を対象として,演繹推論,仮説推論,非論理推論を含んだ論証の妥当性判定力,および三角ロジック組み立て演習の学習効果を調査した.この際,論理的思考力の調査テストも実施した.結果として,① 妥当性判定は命題の真偽と推論形式の違いに影響を受ける,② 健全でない演繹推論,仮説推論の妥当性判定能力が論理的思考力調査テストのスコアに特に影響する,③ 三角ロジック組み立て演習によって学習者の推論の妥当性判定能力の向上が見られた,などが得られた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Arguments play an important role in logical thinking. Deductive reasoning and hypothetical reasoning are the basic forms of argument, and although the components of both reasoning methods are the same ones, their reasoning procedures are different. In deductive reasoning, the derived result is valid if the premise propositions are true, although in hypothetical reasoning, the derived result does not satisfy the validity. In this study, we examined the ability of validity judgement of arguments including deductive reasoning, hypothetical reasoning, and illogical reasoning, and then, investigated the learning effect of triangle logic exercises with 104 university students as subjects. A standard test of logical thinking was also conducted. As results, (1)The validity judgment of university students' reasoning was affected by the truth or false of propositions and the forms of reasoning, (2) the ability to judge the validity of deductive reasoning and hypothetical reasoning was particularly affected by logical thinking skill, (3) the ability to judge the validity of learners' reasoning was improved by triangular logic assembly exercises were obtained. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2023-CE-169,
号 8,
p. 1-8,
発行日 2023-03-04
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |