Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
指標の細分化による学習者の特徴把握に関する分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysis of Capturing Learners' Features by Subdividing Indicators |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
京都大学学術情報メディアセンター |
著者所属 |
|
|
|
京都大学学術情報メディアセンター |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Academic Center for Computing and Media Studies, Kyoto University |
著者名 |
加納, 泰斗
許, 嘉瑜
堀越, 泉
緒方, 広明
|
著者名(英) |
Taito, Kano
Chia-Yu, Hsu
Izumi, Horikoshi
Hiroaki, Ogata
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
教育におけるデジタル化が進行し,多くの学習ログデータが蓄積している.その利用先の一つとして学習者の評価が考えられている.今までの評価は主に教師の観察とテストに基づく,一面的なものであった.それに対し,学習ログデータを用いた評価では,学習者の様子を細かに捉えることが可能になるため,評価における視点の拡張につながると考えられている.しかし,現在利用されているデータ指標の多くは単純な指標が多く,学習者の特徴を正確に捉えることはできない.そこで本研究では,単純な指標をいくつかの観点に従って細分化することで,学習者の学びの特徴を捉えた指標を作成することを考えた.日本のある中学生 129 人の 3 ヶ月間に渡る学習ログデータから,7 種類の指標を抽出し,指標を学校内・学校外などの観点により細分化することで意味づけを行なった.さらにそれらの値を可視化することで学習者の取り組み方の特徴が明らかになることが確認され,細分化の方法によって分布に有意差が生じることがわかった.今後,教師による学習者の特徴把握に寄与することが期待される. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Digitalization in education is progressing, and a large amount of learning log data has been accumulated. One of the possible applications of this data is learner assessment. Until now, assessment has been one-dimensional, based mainly on teacher observation and testing. In contrast, assessment using learning log data makes it possible to capture the learner's characteristics in detail, which is expected to lead to an expansion of viewpoints in assessment. However, most of the data indices currently us ed are simple indicators and cannot accurately capture the characteristics of learners. Therefore, in this study, we considered crea ting an index that captures the characteristics of learners' learning by subdividing simple indicators according to several persp ectives. Seven kinds of indicators were extracted from the learning log data of 129 Japanese junior high school students over a period of three months, and meaning was given to the indicators by subdividing them according to the perspectives of in-school and out-of-school learning. The visualization of these values revealed the characteristics of the learners' approaches to learning, and the distribution of the values differed significantly depending on the method of segmentation. It is expected to contribu te to the understanding of the characteristics of learners by teachers in the future. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2023-CLE-39,
号 2,
p. 1-6,
発行日 2023-03-03
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |