Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-06 |
タイトル |
|
|
タイトル |
エージェント化プロトタイプとの対話を利用したユーザテスト手法の検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Examination of user testing methods using interaction with agent-based prototypes |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
エージェント・ロボット |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Advanced Science and Technology, Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Advanced Science and Technology, Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Advanced Science and Technology, Japan Advanced Institute of Science and Technology |
著者名 |
吉松, 駿平
高島, 健太郎
西本, 一志
|
著者名(英) |
Shunpei, Yoshimatsu
Kentaro, Takashima
Kazushi, Nishimoto
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
デザイン思考をはじめとしたユーザ中心の設計手法において,ユーザテストの段階では,ユーザ体験の品質を高めて付加価値を向上させるために,プロトタイプをユーザが試用した際の利用体験を得ることが必要となる.そこで,ユーザの内観をその場で得るために用いられるのが Think Aloud 法である.しかし,この手法には,認知的負荷の高さから十分な量の発話が得られない可能性がある.また,発話を支援するべく開発者が介入することで,却って率直な発話が阻害される恐れがある.本研究では,ユーザの率直な発話を促し,ユーザビリティ改善のヒントをより多く引き出すため,プロトタイプそのものに身体的特徴を付与しエージェント化する手法を提案し,人間の開発者が介入した場合との比較実験を行った. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In user-centered design methods such as design thinking, during the user testing phase, it is necessary to obtain the user experience when the prototype is used in order to improve the quality of the user experience. Therefore, in order to obtain the user's thoughts and emotions, Think Aloud method is used in the field of user testing. However, this method may not be able to obtain a sufficient amount of speech due to the high cognitive load. Additionally, developer intervention to support speech may cause the user to think too much, preventing intuitive speech and the risk of not obtaining honest reactions and impressions. In this study, we propose a method of adding physical characteristics to the prototype and making it an agent to encourage honest user speech and extract more usability improvement hints. We also conducted a comparison experiment with human developer intervention. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1221543X |
書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
巻 2023-HCI-202,
号 39,
p. 1-8,
発行日 2023-03-06
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8760 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |