WEKO3
アイテム
画像認識による作業ミス検出とフィードバックによるメタ認知向上システムに関する研究
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224483
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224483acf6ffb1-f628-4fb1-9e92-3653f1b8970b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2025年2月22日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, ASD:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-02-22 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 画像認識による作業ミス検出とフィードバックによるメタ認知向上システムに関する研究 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Study an Improving Meta cognitive System by Feedback and Work Error Detection using Image Recognition | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 当事者変容支援 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
大阪工業大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
大阪工業大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Osaka Institute Of Technology | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Osaka Institute Of Technology | ||||||||||
著者名 |
山本, 涼太
× 山本, 涼太
× 大井, 翔
|
|||||||||
著者名(英) |
Ryota, Yamamoto
× Ryota, Yamamoto
× Sho, Ooi
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 高次脳機能障害を発症すると注意機能障害や記憶障害などの症状が現れ,日常生活を送ることが困難となる.そこで,認知リハビリテーションを行うことで,症状の改善を行っている.種村らの報告によると,高次脳機能障害者に対するサービスでは,高次脳機能障害者が施設内にいても,高次脳機能障害に対する診療が十分に行われていないことが示されている.加えて最近は新型コロナウイルスの影響もあり,訓練施設における調理訓練が少なくなっていることや,訓練で行う調理に単純なものが多く,応用のきいた調理訓練ができないなど,多くの課題がある.本研究の目的はフィードバックによるメタ認知の向上を行うことで自身のミスに気付かせ,リハビリテーションに対する意欲の向上につなげることである.システムとしては,物事に対して注意を続ける力が低下し,集中力が散漫になってしまう注意機能障害の部分をノイズとして訓練を行い,行為の順番や道具の使用方法などが分からなくなってしまう失行症の部分を,調味料の認識システムで訓練,検査を行う.また,調理の中でも調理手順の部分にアプローチする.6 つの調味料を画像認識技術である YOLO を用いて認識し,調理をする際に適切な調味料を使えているかのフィードバックを行う.よって,フィードバックによるメタ認知の向上を行うことで自身のミスに気付かせ,リハビリテーションに対する意欲の向上につなげる.実験は大学生 10 名を対象として 1 回目の実験,フィードバック,2 回目の実験を行った.実験では健常者を対象として行ったため,認知負荷として実験中にノイズを与えた.またノイズとして N バック課題,電話対応,動画再生の 3 つの各課題を並行で行いながら 2 つの料理を同時に調理させた.結果として,本研究の目的である,フィードバックによるメタ認知の向上を行うことで自身のミスに気付かせ,リハビリテーションに対する意欲の向上につなげることが,ミスを提示することやその場面を直接本人に見せることで,本人に失敗していたことを気付かせ自覚を持たせることができ,メタ認知が行えていることが分かった. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | When patients develop an acquired brain injury, symptoms such as attention and memory impairment appear, patients is difficult to lead their daily lives. The aim of cognitive rehabilitation is to improve symptoms for thier. According to a report by Tanemura et al., services for persons with acquired brain injury indicate that medical treatment for the acquired brain injury is not sufficiently provided even when persons with acquired brain injury are in facilities. In addition, recently, due to the impact of the new coronavirus, cooking training at training facilities has been decreasing, and many of the dishes used in training are simple, so there are many issues such as not being able to provide cooking training that can be applied to a wide variety of dishes.The purpose of this study is to improve meta-cognition through feedback to help people recognize their own mistakes and improve their motivation for rehabilitation. The system is designed to train the part of attention dysfunction, in which the ability to maintain attention and concentration is reduced, as noise, and to train and test the part of apraxia of disorganization, in which the subject loses the order of actions and the use of utensils, by using the seasoning recognition system. In addition, we approach the part of the cooking procedure in the cooking process by using YOLO, an image recognition technology, to recognize six seasonings and provide feedback on whether the appropriate seasoning is used in the cooking process. Thus, by improving meta-cognition through feedback, the participants are made aware of their own mistakes, which leads to an improvement in their motivation for rehabilitation. The first experiment, feedback, and the second experiment were conducted on 10 college students. Since the experiment was conducted on healthy subjects, noise was applied as a cognitive load during the experiment. The subjects were asked to cook two dishes at the same time while performing three tasks in parallel: the N-back task, answering a phone call, and playing a video. As a result, it was found that the purpose of this study, which was to improve metacognition through feedback, was to make the subject aware of his/her own mistakes and to improve his/her motivation for rehabilitation, and that presenting the mistakes and showing the scene directly to the subject made the subject aware of his/her mistakes and made him/her self-aware of them. By presenting the mistakes and showing them directly to the patient, we were able to make the college students aware of his/her own mistakes and improve his/her motivation for rehabilitation and cooking. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1271737X | |||||||||
書誌情報 |
研究報告高齢社会デザイン(ASD) 巻 2023-ASD-26, 号 4, p. 1-7, 発行日 2023-02-22 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2189-4450 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |