WEKO3
アイテム
統計的探究プロセスにおけるデータ分析力育成のための大学生向け教材開発
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/218273
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2182731bd873b0-25a9-4228-a9d5-0dcf885db79f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
|
|
CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-06-04 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 統計的探究プロセスにおけるデータ分析力育成のための大学生向け教材開発 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Developing Teaching Materials for University Students for Data Analysis in Statistical Inquiry Process | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | セッション4 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
南山大学経済学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Economics, Nanzan University | ||||||||
著者名 |
吉根, 勝美
× 吉根, 勝美
|
|||||||
著者名(英) |
Katsumi, Yoshine
× Katsumi, Yoshine
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | データサイエンスを専門で学ぶことができる大学が増えている一方で,自分が学んでいる分野にデータサイエンス的な素養を取り入れる傾向も進んでいる.こうした意欲を持つ大学生は,従来の確率論や統計学に加え,統計的探究プロセスに対する理解も欠かせない.これは小学校学習指導要領(平成 29 年告示)解説でも紹介されており,「分析」の段階では,集めたデータに対して,目的やデータの種類に応じてグラフにまとめたり,統計量を求めたりするなどして特徴や傾向を把握することとしている.本研究では,大学生が統計的探究プロセスを理解することを目的として,実際に公表されている統計とその関連資料をもとにして,統計的探究プロセスにおける分析力の育成に有用な教材開発を試みる. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | While the number of universities where you can study data science is increasing, there is also a growing tendency to incorporate data science backgrounds into the fields you are studying. University students with such motivation must also understand the statistical inquiry process in addition to traditional probability theory and statistics. In the "analysis" stage of the statistical inquiry process, depending on the purpose and type of data, the data collected in the previous stage is summarized in a graph or statistics are obtained to grasp the characteristics and trends. In this research, for the purpose of understanding the statistical inquiry process for university students, we will develop teaching materials useful for developing analytical skills in the statistical inquiry process based on the actually published statistics and related materials. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12496725 | |||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2022-CLE-37, 号 11, p. 1-4, 発行日 2022-06-04 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8620 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |