Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-05 |
タイトル |
|
|
タイトル |
自習中の学生のための科目を超えた関連ページの発見 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Finding Relevant Pages from All the Subjects for Students in Self-Studying |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
明星大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
明星大学情報学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Information Science, Meisei Uniersity |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
School of Information Science, Meisei Uniersity |
著者名 |
印部, 太智
丸山, 一貴
|
著者名(英) |
Taichi, Imbe
Kazutaka, Maruyama
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
大学のカリキュラムは,1,2 学年に基礎科目を履修し,3,4 学年で応用科目を履修する.情報科学系の学科に入学する学生が興味をもつ AI やセキュリティなどについての内容は応用科目に該当する.そのため,基礎科目を学習中は,その科目と興味のある内容との関連性を想像できず,学習のモチベーションを維持できないと考えた.そこで,我々は授業資料に注目する.授業資料は,スライドやレジュメなどが考えられるが,特にスライドはそれぞれのページで内容がまとめられており,一目見ただけである程度内容を知ることができる.本研究では,スライド形式の資料を用いて自習中の学生が注目した箇所に基づき,学習済みあるいは今後学習する資料の中から関連する具体的なページを発見することを目的とする.関連するページを受け取った基礎科目を学習中の学生は,現在の科目の内容が興味のある科目に応用されていることを知り学習に対するモチベーションを高めたり,理解が難しい内容は学習済みの内容から改めて整理しなおすことができる.関連するページを発見するために,本研究では TF-IDF を用いてページ単位でスライドを読み込み,それぞれのページの重要な単語を求めた.TF-IDF に対して,時系列を重視し,正規化を行い,単語に対して重み付けを行う補正を適用する.スタンフォード大学コンピュータサイエンスコースの科目の Web ページから入手可能なスライド資料を用いて,学生にとって有効なページを発見できるか実験を行った.本論文ではその実験結果の中から興味深い結果を示す. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
University curricula have the foundation subjects at the basic undergraduate students and the application subjects at the advanced undergraduate students. For example, AI and cybersecurity in which most basic undergraduate students are interested, are covered in the application subjects. For that reason, it is difficult for the basic undergraduate students to imagine the connection between the topics and the subjects and to keep the motivation. Therefore, we focused on the learning materials, particularly the slides. By using the slides, the students know the page's learning theme easily. Our proposal is to find the relevant pages from all the subjects, based on the page on which a basic undergraduate student just focuses. Providing the relevant pages based on the page of the learning materials helps the students in the basic undergraduate to enhance the one's motivation and the students in the advanced undergraduate to deepen the one's understanding. In this study, we use TF-IDF to discover the relevant pages and calculate the characteristic words. In addition, we introduce chronological order, normalization, and the term weighting to TF-IDF. This paper conducts an experiment using the materials available at Stanford University CS courses' website and shows the characteristic results and the feasibility of our proposal. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2022-CE-164,
号 27,
p. 1-8,
発行日 2022-03-05
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |