WEKO3
アイテム
CRC法によるオブジェクト指向概念の教育
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/21698
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216983188f14f-e91c-42f9-abde-08c86ac499fe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1998-03-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | CRC法によるオブジェクト指向概念の教育 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | OO Education With CRC Method | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
富士通システム技術統括部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Fujitsu Ltd. SE technical Service & Support Div. | ||||||||
著者名 |
高橋, 富夫
× 高橋, 富夫
|
|||||||
著者名(英) |
Tomio, Takahash
× Tomio, Takahash
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 学習者は、新しい概念を自分の保有する既存の概念と比較をしながら理解しようとする。オブジェクト指向の学習では、オブジェクト指向の概念を学習し、どのようにしてオブジェクトを見つけるかを学ぶ。オブジェクトを見つけるとは、そのオブジェクトがどのような「知識」と「責任」を持ち、仕事を実行するために他のオブジェクトとどのように「協調」するかを理解することを意味する。構造化パラダイムの経験者がオブジェクト指向の概念を理解しようとするときの最大の障壁は、オブジェクトが知識と責任を持つとか、他のオブジェクトと協調するという、擬人化してものを考えるという経験をもっていないことである。CRC法は、分析段階で参加メンバがオブジェクトそのものになりきることを徹底的に要求する。その点で、CRC法は、擬人化してものを考える訓練には適した技法である。筆者らは、学習者の大部分が構造化パラダイムの経験者であるオブジェクト指向集合教育にCRC法を適用していくつかの教訓を得た。・集合教育では、本来のCRC法をそのままの姿で実施することは効率の点で問題がある。・筆者らが集合教育用に変更したCRC法は、インスタンスの初期化、関係、ポリモフィズムの理解に効果がある。・クラスとインスタンスの相違、インスタンスの生成、継承、カプセル化については、通常の説明によって理解できる。本稿では、学習者が擬人化を体験する場として変更したCRC法の実施方法を述べ、そのCRC法がオブジェクト指向概念の学習にどのように貢献するかを評価する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | People try to learn new concepts by comparing them with what they have already known. OO education starts with laerning OO concepts to find objects, which means that learners have to understand that object should have knowledge and responsibilities, and collaborate with other object to do his job. Traditional software engineers have difficulty in learning OO concepts because most of them are not familiar with the way of thinking of 'personification' to the effect that object has knowledge responsibilities, and collaborate with other objects, which is essential in OO modeling. CRC method, one of OO analysis methods, forces analysts to be objects and it suits best to experience 'personification.' We have applied this method to OO classroom education, where most of the students are the users of traditional paradigm, and have learned much, (1) To be efficient in classroom, some modifications to CRC method are recommendable. (2) The modified CRC method for classroom education is a good method to learn such OO concepts effectively, as, initialization of instance, relations, message-passing, and polymorphism. (3) Such OO concepts as the difference between class and instance, instantiation, inheritance, and encapsulation can be learned by traditional lecture. Based on my experience, I introduce you how I modified original CRC method, and describe its application to classroom OO education and its evaluation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10112981 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ソフトウェア工学(SE) 巻 1998, 号 20(1997-SE-118), p. 9-14, 発行日 1998-03-10 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |