Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-02-24 |
タイトル |
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タイトル |
ダイヤ乱れにロバストな車両運用計画と留置計画の同時作成手法 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Robust model for simultaneous planning of rolling stock rostering and track assignment against traffic disturbances |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
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(株)東芝 |
著者所属 |
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(株)東芝 |
著者所属 |
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東芝デジタルソリューションズ(株) |
著者所属(英) |
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en |
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Toshiba Corporation |
著者所属(英) |
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en |
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Toshiba Corporation |
著者所属(英) |
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en |
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Toshiba Digital Solutions Corporation |
著者名 |
畠山, 遼子
大槻, 知史
久保, 英樹
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著者名(英) |
Ryoko, Hatakeyama
Tomoshi, Otsuki
Hideki, Kubo
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
鉄道車両の割り当てを定める運用計画の作成は長時間を要するため,多くの鉄道事業者では,運用計画の要素単位である運行を制約を満たすよう環状に並べた運用巡回パターンを作成し,この運行順に車両を運用することで省力化している.これまで様々な運用巡回パターンの作成手法が開発されてきたが,これらは平日・土休日などの単一のダイヤごとに作成するため,ダイヤ切り替えを跨ぐ検査・清掃の周期制約などを考慮できず,また,車両を留置する番線を定める留置計画を考慮しないため,車両を転線させる入換の回数を削減する余地があった.そこで本稿では,平日・土休日などのダイヤ毎の運用巡回パターンと,車両を留置させる番線を定める留置計画を,同時に混合整数計画としてモデル化し求解する手法を提案する.さらに,留置計画の自由度を目的関数として最大化することで,ダイヤ乱れに対するロバスト性を考慮する.本手法を 2 ダイヤ,15 車両,13 番線の多摩都市モノレール線に適用することで,ダイヤ跨ぎの前後でも検査・清掃間隔のばらつきが小さい車両運用計画と,ダイヤ乱れ時も入換の少ない留置計画が作成できることを確認する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Rolling stock rostering is a circulation assignment between rolling stocks and train operations subject to several constraints. Although more than one timetable is defined for a train line typically, such that weekday and holiday timetables, previous studies in rolling stock planning are focused on a single timetable. A track assignment determines which storage track to park rolling stocks according to an arrival - departure timetable, or a rolling stock rostering. Despite the dependence, track assignment planning takes a rolling stock rostering as a fixed input. In this paper, we present a robust model against traffic disturbances as linear integer programming for simultaneously planning rolling stock rostering and track assignments for multiple timetables. Setting flexibility of the track assignments as an objective function of the model, one can get robust planning that is rescheduled when traffic disturbance occurs. We apply the model to Tama Intercity Monorail Line and confirm to get stable and robust planning. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN10505667 |
書誌情報 |
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)
巻 2022-MPS-137,
号 5,
p. 1-6,
発行日 2022-02-24
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8833 |
Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |