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  1. 研究報告
  2. ゲーム情報学(GI)
  3. 2021
  4. 2021-GI-46

実環境データに近づけるデジタルカーリングのシミュレータの改良

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/211508
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/211508
676254b0-04d1-4366-b1a8-3b19c686c635
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GI21046018.pdf IPSJ-GI21046018.pdf (1.4 MB)
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2021-06-12
タイトル
タイトル 実環境データに近づけるデジタルカーリングのシミュレータの改良
タイトル
言語 en
タイトル Improving the Simulator of Digital Curling to Get Closer to Actual Measurement Data
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 その他のゲーム
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
電気通信大学
著者所属
電気通信大学
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者名 上原, 嘉織

× 上原, 嘉織

上原, 嘉織

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伊藤, 毅志

× 伊藤, 毅志

伊藤, 毅志

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著者名(英) Kaoru, Uehara

× Kaoru, Uehara

en Kaoru, Uehara

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Takeshi, Ito

× Takeshi, Ito

en Takeshi, Ito

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 カーリングをコンピュータ上で再現し,カーリングの AI 開発や戦術支援に役立てるために,当研究室ではデジタルカーリングを提案してきた.デジタルカーリングは,その開発当時,石の挙動についての実環境データが不足していたため簡易な実装とされたが,この実装は実際のカーリングを再現できていない部分も多かった.今後,デジタルカーリングを実際のカーリングの戦略支援などの研究に応用していくためには,これを改良し,実環境データに近づけることが不可欠である.そこで,本研究では,近年発表された石の挙動に関する実環境データを参考に,スクラッチガイドモデルに基づくシミュレータと独自のシミュレータを実装し,実環境データと比較を行った.その結果,独自のシミュレータの方が実環境データに近いことを示した.加えて,このシミュレータを用いた新しいデジタルカーリングの提案も行う.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We have proposed ”Digital Curling” to simulate the behavior of curling stones on PC and to use it for AI development and strategic support in curling. At the time of its first development, digital curling was a simple implementation due to the lack of actual measurement data on stone behavior, so it was not able to reproduce actual curling in many areas. In order to apply digital curling to research on strategic support for actual curling, it is essential to improve it and make it closer to the actual measurement data. In this study, we implemented the simulator based on a scratch-guide model and an original simulator, and compared them with actual measurement data, using recently published actual measurement data on stone behavior as a reference. As the result, it was shown that the original simulator was closer to the actual measurement data. In addition, we propose a new ”Digital Curling” using this simulator.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11362144
書誌情報 研究報告ゲーム情報学(GI)

巻 2021-GI-46, 号 18, p. 1-8, 発行日 2021-06-12
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8736
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 17:46:35.626465
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上原, 嘉織, 伊藤, 毅志, 2021: 情報処理学会, 1–8 p.

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