Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2021-02-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
幼稚園児のビスケットプログラムにおける繰返し続けるプログラムの理解の分析 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Analysing Understanding of the Repeative Programs in Viscuit Crafted by Kindergarten Children |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[研究論文] ビジュアルプログラミング言語,プログラミング教育,幼児教育,ビスケット |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学/合同会社デジタルポケット |
著者所属 |
|
|
|
香川富士見丘幼稚園 |
著者所属 |
|
|
|
合同会社デジタルポケット |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Electro-Communications / Digitalpocket LLC. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kagawa-fujimigaoka Kindergarten |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Digitalpocket LLC. |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
University of Electro-Communications |
著者名 |
渡辺, 勇士
中山, 佑梨子
原田, 康徳
久野, 靖
|
著者名(英) |
Takehsi, Watanabe
Yuriko, Nakayama
Yasunori, Harada
Yasushi, Kuno
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
世界的に,子どもの早期からのプログラミング教育の必要性が認識されている.その中で,未就学児・低学年児童がどのようなプログラムを理解し,作ることができるのかは,明らかにされる必要がある.未就学児のプログラミング教育の実践は多数ある.それらの中では,園児がプログラムを作れている様子,また,熱心に取り組む様子が報告されている.しかし,園児1人1人がどのようなプログラムを作っているのか,また,与えられた課題どおりに,理解して,プログラムをしているのかについての量的な分析は少ない.そこで,著者らは,幼稚園における定期的なビスケットプログラムのレッスンにおいて,園児の作ったプログラムを集計し,園児が,授業者が出題した課題に対して,その課題に合致したプログラムを作れているかを分析した.本研究ではビスケットにおける絵の変化の繰返しのプログラムに注目した.その結果,多くの園児はビスケットにおいて,繰返し続けるプログラムを理解して作ることができることが分かった.また,2つの絵を使った繰返し続けるプログラムと,3つ以上の絵を使った繰返し続けるプログラムの間には,難易度に差があることが分かった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Nowadays, we recognize the importance of the programming education for young children. Therefore, we need to unveil to what extent they can understand and make programs. Many studies on programming education to preschool children report that they can make programs and they are motivated enough when they do programming. However, there are few studies analyzing quantitatively what programs each children make. Additionally, few studies research whether children can make programs understanding what they are doing. Therefore, we gathered programs made by kindergarten children and analyzed whether they made programs correctly. In this paper, we focused on the repetitive program coded in Viscuit. As a result, we found that almost all children could make repetitive programs using 2 drawings and half of them could make repetitive programs using 3 drawings. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 7,
号 1,
p. 38-49,
発行日 2021-02-22
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |