WEKO3
アイテム
ログファイルとGitリポジトリを用いたRuby on Railsの初学者の躓き要因の分析
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/208778
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/208778f8121289-1119-4c9f-a5fe-cb1d263e3a09
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2020 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-12-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ログファイルとGitリポジトリを用いたRuby on Railsの初学者の躓き要因の分析 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Novice programming mistakes of Ruby on Rails using log files and Git repositories | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
近畿大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kindai University | ||||||||
著者名 |
高橋, 圭一
× 高橋, 圭一
|
|||||||
著者名(英) |
Keiichi, Takahashi
× Keiichi, Takahashi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Ruby on Rails(以降,Rails)は Ruby で書かれたオープンソースの Web アプリケーションフレームワークであ る.Rails を用いたシステム開発や Rails の機能拡張の提案などは公開直後から研究が進められているが,Rails の学習 過程を調査した研究はない.我々はこれまで,筆者が所属する学科の Web アプリケーション開発科目の演習課題とし て提出されたログファイルを分析し,受講者が躓いたことを示す例外は 9 つあり,そのうち 2 つの例外の発生原因は ログファイルだけでは特定が困難であるという結果を得た.本稿では,バージョン管理ソフトウェアの1つであるGit を用いて例外発生時のソースコードを自動的に保存するスクリプトにより,2 つの例外の発生原因の特定を試みる. 本稿では,この 2 つの例外を HIEs(Hard to Identify Exceptions)と呼ぶ.本スクリプトを 2020 年度の授業に適用した ところ,33 名から提出されたログファイルから,HIEs が 325 回発生し,Git リポジトリの提出がある場合は,その情 報を活用することですべての発生原因を特定できた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Ruby on Rails (Rails) is an open-source web application framework developed in Ruby. Immediately after the release of Rails, various studies were conducted, such as the development of application systems using Rails and proposals for extending its functionality. However, there have been no studies investigating the learning process of Rails. In this study, we analyzed the log files submitted as assignments for web application development in our department. The analysis revealed that there were nine exceptions that caused students to make mistakes. Furthermore, we observed that it is hard to identify the causes of two of these exceptions from the log files alone. In this study, we attempt to identify these hard to identify exceptions (HIEs) by having students use a script that automatically saves the source code when an exception occurs using Git, a version control software. When this script was used by the 2020 class, 33 students generated 325 exceptions related to the HIEs. If Git repositories were submitted, we were able to determine the causes of all the exceptions. | |||||||
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集 巻 2020, p. 69-74, 発行日 2020-12-12 |
|||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |