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アイテム
文献データベースの知的インターフェースにおける検索結果からの問合せ理解
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/20607
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/206075db1897e-5275-44e9-a570-31c1b0a3cef5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 1990 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 1990-01-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 文献データベースの知的インターフェースにおける検索結果からの問合せ理解 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A QUERY UNDERSTANDING FROM RETRIEVAL RESULTS IN AN INTELLIGENT INTERFACE TO A DOCUMENT DATABASE | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
ATR通信システム研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
ATR通信システム研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
ATR通信システム研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
ATR通信システム研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
ATR Communication Systems Research Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
ATR Communication Systems Research Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
ATR Communication Systems Research Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
ATR Communication Systems Research Laboratories | ||||||||
著者名 |
木下, 茂行
× 木下, 茂行
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著者名(英) |
Shigeyuki, Kinoshita
× Shigeyuki, Kinoshita
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | あいまいな問合せ文を理解する文献データベースの知的インターフェースにおいて、検索結果からの問合せが文献検索効率を高めるために有効であることを示す。今までに、ユーザモデルを導入し、利用者との対話によりユーザモデルを構築しながら問合せ文を理解する方法、および構築したユーザモデルを使用して対話を行なわなで理解する方法を提案してきた。また、この二つの方法では必ずしも十分な文献検索効率を得られないことを評価実験により示してきた。これを解決するために、検索結果からの問合せ理解およびそれに基づくユーザモデルの構築という第三の方法を提案し、それが有効であることを評価実験により示す。また、検索結果からの問合せ理解を用いることにより、これらの三つの方法を統合して知的インターフェースを構成できることを示す。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Understanding from retrieval results is discussed for an intelligent interface to a document database which can understand ambiguous queries. We have introduced user models and proposed two understanding methods: one is understanding queries and acquiring user models through dialogues with users, and the other is understanding without dialogues using the user models. It was shown by evaluation expetiments that the retrieval efficiency of these two methods is insufficient. To improve the inefficiency, third method, understanding queries and acquiring user models from retrieval results, is proposed in this paper. This method is evaluated to be efficient by experiments. In addition, it is shown that effective intelligent interface can be constructed by integrating three methods. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10112482 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告データベースシステム(DBS) 巻 1990, 号 2(1989-DBS-075), p. 1-10, 発行日 1990-01-18 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |