Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2020-03-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
布圧力センサを用いた褥瘡予防教育支援システム |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Educational Support System for Pressure Ulcer Prevention using Textile Pressure Sensor |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般論文] 布圧力センサ,褥瘡予防,可視化,教育支援,看護技術 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋市立大学大学院看護学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
名古屋大学大学院情報学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Nagoya University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Nursing, Nagoya City University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Informatics, Nagoya University |
著者名 |
小野瀬, 良佑
榎堀, 優
原沢, 優子
間瀬, 健二
|
著者名(英) |
Ryosuke, Onose
Yu, Enokibori
Yuko, Harasawa
Kenji, Mase
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
褥瘡(床ずれ)予防の看護基礎教育においてボディメカニクスの理解や体位変換技術の習得が必須である.技術習得には,体位ごとに身体部位にかかる圧力を把握する能力が必要である.そこで,我々は,理解を促進し,短期間での技術習得を補助するシステムを,布圧力センサを基に開発している.本システムは,体表に加わる圧力の分布を,布圧力センサを組み込んだ介護用具を用いて可視化する.布であるため,旧来のシーツだけに限らず,体圧分散クッションや枕など,布が使われている多様な場所から体表に加わる圧力を直接計測できることが特徴である.構築した体圧可視化システムによる体圧分散理解の促進効果を,47名の看護学部の学生を対象に対照実験にて調査した.体圧分散の理解度は,被験者が推測した高圧部位の人体図上への書き込みと専門教員が作成した模範回答との一致率を用いて評価した.看護学生を対象とした提案システムの評価結果から,頭部や,クッションを用いた複雑な体位変換時における脚部といった局所的な部位に対する体圧分布理解の促進効果があった.この結果から,体表圧の可視化を用いた効率的な技術習得を補助するシステムの実現可能性が示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is necessary for nursing students to understand body mechanics and to learn patient's posture change skills including understanding high-pressure areas on the body. To support learning such skill more efficiently, we are developing a system based on textile pressure sensor. Our system visualizes high-pressure areas on the body. Since textile pressure sensor is flexible and can be cut adjusted for various shapes, it can be embedded in textile bedding products such as pressure dispersion cushions and pillows where other film-type pressure sensors are not suitable. To evaluate educational effects of our system, we conducted a controlled experiment with 47 nursing students and collected their understanding level of body-pressure distribution with a method of drawing suspected high-pressure spots on body figures. Then, we adopted a quantitative scoring system calculated with the concordance rate between an exemplary answer and student's answer. The results showed that our system helped nursing students to partially learn pressure distributions around head part and legs part in complicated positions. These results confirm a feasibility of a support system for posture change skill learning more efficiently. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 61,
号 3,
p. 746-755,
発行日 2020-03-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |